بازگرداندن ببر منقرض شده تاسمانی

دانشمندان امیدوارند با تکنولوژی جدید ویرایش ژن که کریسپر نام دارد، بتوانند ببر تاسمانی را دوباره به زندگی برگردانند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Allthatsinteresting، ببر تاسمانی یا تیلاسین (Thylacine) پستاندار کسیه‌دار و گوشتخوار که مانند کانگرو یکی از جانداران خاص استرالیا بود که آخرین گونه آن هشتاد سال پیش در باغ وحش هاربرت در واشنگتون منقرض شد. ویژگیهای متمایز کننده آن عبارت است از جسه ای به اندازه سگ، دارای خطوط راه راه در پشت و یک کیسه شکمی مانند کانگرو داشته است. اما حالا دانشمندان امیدوارند با تکنولوژی جدید ویرایش ژن که کریسپر (CRISPR) نام دارد، بتوانند این جاندار منقرض شده را دوباره برگردانند.

کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف دی‌ان‌ای ویروس و سپس نابودیشان می‌کند. بخشی از سیستم کریسپر، پروتئینی به نام کَس۹ (Cas9) است، که قابلیت جستجو، برش زدن و سرانجام استحاله دی‌ان‌ای ویروس را به روشی خاص دارد. فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد، تغییراتی در دی‌ان‌ای سلول‌ها ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: امکان بازگرداندن دایناسورها به زندگی

اندرو پاسک استاد دانشگاه ملبورن در این زمینه می‌گوید با تکنولوژی ویرایش ژن می‌توان دی‌ان‌ای گونه‌های نزدیک و مرتبط به ببر تاسمانی را ویرایش کرده و سپس ژنوم آن را در ژن جانور کیسه‌دار زنده قرار داد. وی معتقد است با این روش می‌توان شکاف بین جانداران زنده و منقرض شده را پر کرد. پاسک و تیم وی در دانشگاه ملبورن برای این کار از ۱۳ جنین جانوران کیسه‌دار که برای حفظ دی‌ان‌ای در الکل نگهداری می‌شوند، استفاده کردند.

قرار دادن ژنوم یک جاندار منقرض شده در ژنوم یک موجود زنده تکنولوژی بسیار پیچیده‌ای می‌باشد که شبیه فیلم‌های علمی تخیلی مانند پارک ژوراسیک است. فقدان گونه خویشاوند ببر تاسمانی در مقایسه با ماموت‌های منقرض شده که خویشاندان بسیاری دارند، مانع اصلی این پژوهش است. به هر حال پاسک و تیم او امیدوارند تا بتوانند با این تکنولوژی راهی برای بازگرداندن جانواران منقرض شده بیابند.

بیشتر بخوانید: موجود عجیبی با سر دلفین و بدن ماهی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.