بزرگترین مراسم قربانی انسان که تاکنون کشف شده است

باستان شناسان در شمال پرو یک سایت باستانی به قدمت ۵۵۰ سال کشف کرده‌اند که در آن اسکلت ۱۴۰ کودک ۵ تا ۱۴ ساله و ۲۰۰ لاما وجود دارد که همگی در یک مراسم قربانی شده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس نیوز، صحنه جهنمی و دردناک که از انسان شناسان بی‌سابقه بوده و مراسم بزرگترین قربانی کودک است که تاکنون کشف شده و در یک پرتگاه مشرف به خط ساحلی شمالی پرو قرار دارد.

گابریل (Gabriel Prieto) پریتو از دانشگاه تروهیو (Trujillo) در پرو که سرپرستی این تحقیقات را به عهده داشت به همراه جان ورانو (John Verano) از دانشگاه تولان در نیواورلآن آمریکا می‌گوید: در این محل باستانی که قدمت آن ۵۵۰ سال است، اسکلت ۱۴۰ کودک ۵ تا ۱۴ ساله و ۲۰۰ لاما وجود دارد و همگی در یک مراسم که مربوط به امپراتوری چیمو (Chimú) است، قربانی شده‌اند.

چیمو نام فرهنگی قدیمی و پیشاکلمبی در کشور پرو است که توسط سرخپوستان بومی این کشور در حدود سال ۹۰۰ میلادی پدید آمد و اندکی پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب منحل شده و به جامعه بزرگ‌تر فرهنگی اینکاها پیوست. اقوام چیمو نوادگان فرهنگ موچه (Moche Culture) بشمار می‌روند، در این فرهنگ آثار نساجی و سفالگری مورد توجه بوده‌ است.

بیشتر بخوانید: کشف اسکلت ۱۵۰۰ ساله و اسرارآمیز ملکه مایایی

قربانی انسان

بجز چند اسکلت که ناقص هستند بقیه اسکلت‌ها کامل بوده و با ترتیب خاصی چیده شده‌اند. بررسی استخوان‌ها نشان می‌دهد که سینه‌های آنها شکافته شده و احتمالا در ارتباط با نوع مراسم قربانی بوده است. علاوه بر آن سه اسکلت بزرگسال در نزدیکی پرتگاه وجود دارد که در ۲ مورد از آنها متعلق به ۲ زن بوده زخم‌های شدید در سر دفن شده‌اند.

سن سنجی رادیوکربن (Radiocarbon dating) از طناب‌های به جا مانده از گردن لاماها تاریخ این رویداد را در حدود سال ۱۴۵۰ پیش بینی کرده است، درست اندکی قبل از آنکه این منطقه توسط امپراتوری اینکا (Inca Empire) در سال ۱۴۷۰ فتح شود.

یک لایه گلی گورهای شنی را پوشانده که احتمالا مربوط به سیلاب بوده و توسط باران‌های شدید و سیل‌آسا ایجاد شده است. ورانو معتقد است: احتمالاً خسارات ناشی از سیل در کشاورزی سبب شده تا رهبران چیمو این مراسم را برای خدایان تدارک ببینند.

بیشتر بخوانید: کشف برجی از جمجمه انسان‌ها در مکزیک

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.