محققان کرم‌های یخ‌زده ۴۲ هزار ساله را زنده کردند

محققان روس موفق شده‌اند دو کرم نماتد یخ‌زده ۳۰ تا ۴۲ هزار ساله را در آزمایشگاه احیا کنند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از انگجت، گروهی از محققان روسی ادعا می‌کنند یک جفت نماتدی یخ‌زده ۳۰ تا ۴۲ هزار ساله را احیا کرده‌اند.

نماتدها به گروهی از جانوران پرسلولی و کرمی یا نخی شکل گفته می‌شود که دارای ساختمان غیر بندی هستند و در یک یا دو انتها ممکن است باریک‌تر شده باشند. محققان یکی از نماتدها را در نمونه خاک یک سوراخ سنجاب زمینی در عمق ۳۰ متری خاک یافته‌اند. این در حالی است که محققان با روش رادیوکربن متوجه شدند سوراخ‌های نزدیک آن حدود ۳۲ هزار سال قدمت دارند.

دومین کرم نیز در منطقه‌ای از زمین کشف شد که به طور دائم زیر سطح یخ‌زده قرار دارد. قدمت این منطقه نیز حدود ۴۱ هزار و ۷۰۰ سال است، نماتد دوم نیز در عمق ۳٫۳ متری زمین بود.

نمونه‌های کشف شده در آزمایشگاه در دمای منفی چهار درجه فارنهایت ذخیره شدند. کرم های ایزوله شده بعدا در دمای ۶۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری و اطراف آنها غذا گذاشته شد. پس از چند هفته در نماتدها نشانه‌های از حیات مشاهده شد و آنها حرکت کردند و غذا خوردند.

محققان می‌گویند: بنابراین اطلاعات ما نشان‌دهنده توانایی ارگانیسم‌های چندسلولی برای زنده ماندن در مدت زمان طولانی (ده‌ها هزار سال) در دمای کم به طور طبیعی است. این در حالی است که تحقیقات دیگر نشان داد گونه‌هایی از نماتدها، می‌توانند در محیط‌هایی با شرایط بسیار سخت (۲۵/۲ سال در دمای زیرصفر و ۳۹ سال در آب هوای بسیار خشک) زنده بمانند.

محققان می‌گویند:در تئوری اگر ارگانیسم‌ها از شرایط محیطی مخرب محفاظت شوند، می‌توانند یکپارچگی ساختاری خود را در محیط یخ‌زده حفظ کنند، آنها پس از فرایندهای انجماد و آبرسانی برای بازه‌های طولانی مدت می‌توانند احیا شوند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین حشرات ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.