کشف اولین دایناسور مومیایی شده دنیا

اولین دایناسور مومیایی شده دنیا که در سال ۲۰۱۱ از یک معدن به صورت اتفاقی کشف شده بود، پس از طی مراحل آماده‌سازی اکنون برای نمایش عمومی در موزه قرار گرفته است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Nationalgeographic، در سال ۲۰۱۱ هنگام اکتشاف نفت در معدن میلنیوم (Millennium Mine) در آلبرتای کانادا، از ماسه‌های قیری در میان شاخه و برگ گیاهان فسیل دایناسوری که به ۱۱۰ میلیون سال قبل تعلق دارد، بطور اتفاقی پیدا شد. این معدن از سال ۲۰۰۰ فعال بوده و استخراج نفت از آن صورت می‌گیرد، فسیل‌های زیادی از گیاهان و قطعات درختان یافته شده بود ولی چنین فسیلی هرگز مشاهده نشده بود.

مسئولین معدن فسیل کشف شده را به موزه دیرینه شناسی رویال تیرل کانادا (Royal Tyrrell Museum) انتقال دادند، کارشناسان موزه در آزمایشگاه برای پاک‌سازی و آماده سازی آن ۶ سال زمان صرف کرده‌اند، نزدیک به ۷۰۰۰ ساعت کار انجام شد. این فسیل ارزشمند اولین فسیل مومیایی شده دایناسور در دنیا می‌باشد که پوست و زره آن بدون اندکی تغییرات و به خوبی حفظ شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

کشف اولین فسیل دایناسور مومیایی شده در دنیاکشف اولین فسیل دایناسور مومیایی شده در دنیا

حفظ شدگی فسیل دایناسور

نحوه حفظ‌ شدگی آن برای دیرینه شناسان شگفت انگیز است زیرا اگر پس از مرگ هر جانور، شرایط برای فسیل شدن محیا باشد ترکیب بافت‌های سخت بدن با مواد معدنی جانشین می‌شود. اما در مورد این فسیل منحصربفرد جانشینی اتفاق نیافتاده و ترکیب آن همان ترکیب اولیه می‌باشد. دفن در هیدروکربن‌ها جایی که عاری از اکسیدکننده‌ها، باکتری‌ها یا جانداران زنده می‌باشد از فساد و تجزیه آن جلوگیری کرده تا بدین شکل حفظ شود.

کشف اولین فسیل دایناسور مومیایی شده در دنیا

فسیل متعلق به دایناسور گیاه خواری با نام نودوسور (Nodosaur) بوده و متعلق به اواسط کرتاسه در ۱۱۰ میلیون سال قبل می‌باشد، طول جانور در زمان حیات ۵٫۵ متر و وزن آن ۱٫۳ تن بوده و سرتاسر بدن آن با زره پوشیده بود تا از او در برابر جانداران شکارچی محافظت نماید.

کشف اولین فسیل دایناسور مومیایی شده در دنیا

ویکتوریا آربور (Victoria Arbour) از موزه رویال تیرل که در مراحل آماده‌سازی فسیل فعالیت کرده است می‌گوید: فسیل نشان دهنده تفاوت منطقه‌ای است که معدن اکنون در آن قرار دارد، در کرتاسه محیط آنجا جنگلی با آب و هوای گرم و مرطوب بوده ولی امروز سرد و خشک می‌باشد. لازم به ذکر است موزه رویال تیرل از ماه می سال ۲۰۱۷ آنرا برای نمایش عموم در معرض دید قرار داده است.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.