کشف فسیل یک دایناسور گیاهخوار و عظیم الجثه در آرژانتین

دیرینه شناسان یک فسیل متعلق به دایناسور عظیم و گیاهخوار در آرژانتین یافته اند که تخمین زده می‌شود در بزرگسالی حدود ۹ تن وزن داشته، قدمت این فسیل ۲۰۰ میلیون سال، به دوره تریاس می رسد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از newatlas، بقایای این دایناسور به نام اینجنتیا پریما (Ingentia Prima) در آرژانتین کشف شده است. این استخوان‌ها سه برابر نمونه‌های کشف شده پیشین از دوره تریاس هستند.

دوره تریاس نخستین عصر از دوران میانه‌زیستی که در حدود ۱۹۹٫۶–۲۵۱ میلیون سال پیش بوده‌ است. همچنین این دوره با ۴۰ میلیون سال کوتاه‌ترین دوره در دوران مزوزوئیک است. محققان پیش از این تصور می‌کردند دایناسورهای عظیم تا قبل از ۲۵ میلیون سال بعد از این دوره به وجود نیامده‌اند.

سیسیلیا آپالدتی از دانشگاه سن خوزه می‌گوید: قبل از این کشف تصور می‌شد ژیگانتیسم طی عصر ژوراسیک و حدود ۱۸۰ میلیون سال قبل به وجود آمده است. اما این دایناسور قبل از پایان عصر تریاسیک (بین ۲۰۵ تا ۲۱۰ میلیون سال قبل) می‌زیسته است. در میان دایناسورها، جثه بزرگ از ویژگی‌های ضروری برای بقا بود. دایناسورهای گیاهخوار غول پیکر با استفاده از حجم عظیمشان در برابر مهاجمان از خود دفاع می‌کردند.

 

بیشتر بخوانید: تاریخچه دایناسورها از ظهور تا انقراض

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.