اسپینوسوروس اولین دایناسور شناگر تاریخ بود

کشف یک ساختار منحصر به فرد پارو مانند در فسیل دم اسپینوسوروس نشان می‌دهد که این جاندار اولین دایناسور شناگر شناخته شده می‌باشد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Iflscience، قبلاً این گونه تصور می‌شد که دایناسورهای غیر پرنده محدود به محیط‌های خشکی بودند، اما اکنون با کشف فسیل دم اسپینوسوروس اجپتیاکوس (Spinosaurus aegyptiacus) این مسئله به چالش کشیده شده است. این فسیل یک ساختار منحصر به فرد پارو مانند است که نشان می‌دهد اسپینوسوروس اولین دایناسور شناگر شناخته شده می‌باشد. 

این فسیل دم که به خوبی حفظ شده از لایه‌های سنگی کرتاسه کِم‌کِم (Kem Kem beds) در جنوب شرقی مراکش پیدا شده است. فسیل نشان می‌دهد که اسپینوسوروس دارای یک دم انعطاف‌پذیر با یک سری مهره‌های عصبی بلند است، حرکت جانبی دم در آب دایناسور را همانند تمساح‌های امروزی به جلو می‌راند.

اسپینوسوروس اولین دایناسور شناگر تاریخ بود

محققان با استفاده از یک روبات حرکت دم اسپینوسوروس را شبیه سازی و نیروهای ایجاد شده توسط اشکال‌ مختلف دم را آزمایش کردند. نتایج آنها نشان داد که شکل دم این دایناسور در مقایسه با دم سایر دایناسورها، برای محیط‌های دریایی بسیار مناسب بود.

عملکرد مدل شبیه سازی شده دم حاکی از آن است که این جانور با زندگی در آب سازگاری پیدا نموده و رژیم غذایی آن از ماهی‌ها بوده است. دیرینه شناسان پیشتر حدس می‌زدند که این دایناسور علاوه بر خشکی توانایی زندگی در آب هم داشت، اما اکنون این کشف نشان می‌دهد دم تخصصی اسپینوسوروس مخصوص حرکت در آب بوده است.

یشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین دایناسورهای تاریخ

 

اسپینوسوروس اولین دایناسور شناگر تاریخ بود

اسپینوسوروس ۴ تا ۷ متر قد، ۱۶ متر طول و نزدیک به ۶ تا ۷٫۵ تن وزن داشت و یکی از بزرگترین دایناسورهای گوشتخوار تاریخ بود. این دایناسور در دوره کرتاسه (حدود ۱۱۲ تا ۹۳٫۵ میلیون سال پیش) در مراکش امروزی می‌زیست.

فک شبیه تمساح اسپینوسوروس با دندان‌های صاف، مخروطی و تیز که برای گرفتن طعمه‌های لغزنده مانند انچیوپریستیس (پاره ماهی هشت متری ماقبل تاریخ) طراحی شده بود. با این وجود اسپینوسوروس سریع، نیرومند و دارای چنگال‌های خطرناکی بود و به راحتی می‌توانست از قلمرو خود در برابر سایر شکارچیان محافظت کند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.