با کشف آب در قطب جنوب مریخ، احتمال وجود حیات فرازمینی قوت گرفت

دانشمندان با بررسی اطلاعات ابزارهای راداری مدارگرد مریخ توانستند دریاچه‌ای از آب مایع در قطب جنوب سیاره سرخ پیدا کنند، این دریاچه ۱/۵ کیلومتر زیر سطح قله یخی در قطب جنوب مریخ پنهان شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، به گفته گروه تحقیقاتی این دریاچه بزرگ ۲۰ کیلومتر عرض دارد. با کشف آب مایع روی این سیاره احتمال وجود حیات نیز افزایش می‌یابد.

محققان ایتالیایی می‌گویند دریاچه مریخ بسیار شبیه به دریاچه‌های به دام افتاده زیر توده‌‌های یخی در قطب شمال و جنوب سیاره زمین است. از آنجایی که در دریاچه‌های زیریخی زمینی حیات وجود دارد، احتمال دارد که در دریاچه مریخی نیز علائمی از حیات کشف شود (بیشتر بخوانید: ماه در ۲ دوره زمانی امکان حیات داشته است).

از مدت‌ها قبل فرض دانشمندان بر این بود که به احتمال زیاد یک دریاچه زیریخی، محل کشف منبع آب در سیاره مریخ باشد اما کاوش در مناطق یخی، به‌خصوص زیر آنها، کار بسیار دشواری است. تنها چند سالی است که دانشمندان با استفاده از ماهواره‌های مجهز به رادار، منابع آبی پنهان در سیاره خودمان را کشف می‌کنند. 

محققان ایتالیایی از تکنولوژی مشابهی برای مطالعه و بررسی قله‌های یخی مریخ استفاده کردند. کاوشگر اکسپرس مریخ که به آژانس فضایی اروپا تعلق دارد، مجهز به ابزاری است که برای بررسی زیر سطح زمین طراحی شده است.

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.