درک نحوه تکامل کرم ها بوسیله فسیل ۵۰۸ میلیون ساله

کارما نانگلو محقق دانشگاه تورنتو گونه جدیدی از فسیل یک کرم کشف کرده که قدمت آن به دوران پرکامبرین برمی گردد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نشنال ژئوگرافی، این فسیل گونه جدیدی از کرم ها بوده و نام علمی آن Kootenayscolex barbarensis است، اندازه آن حدود ۲ سانتیمتر و بدن آن بوسیله موهای ریزی به نام chaetae پوشیده بوده است. در سر آن ۲ شاخک وجود دارد، به عقیده نانگلو این شاخکها وظیفه ارتباط جانور با محیط پیرامون را داشته اند.

این کرم در طول دوران پرکامبرین زندگی می کرد و برای تغذیه مواد آلی موجود در گلهای کف اقیانوس را به زنجیره غذایی باز می گرداند. نحوه رفتار تغذیه ای این کرم مشابه زالوها و کرمهای خاکی است و به همین علت می توان گفت که این گونه اجداد کرمهای خاکی و زالوها می باشد.

فسیل کرم بسیار نادر است زیرا بدن آن از بافت نرم تشکیل شده که بلافاصله پس از مرگ جانور از بین می رود. فسیل یافته شده به خوبی حفظ شده و دارای جزئیات بسیار خوبی از بدن کرم است در حالیکه فسیل کرمهایی که قبلا مطالعه شده اند در گرینلد یافت شده بود و فقط شامل قسمت سر جانور بوده اند، از اینرو این فسیل فرصت بسیار خوبی برای مطالعه درباره تکامل کرمها در اختیار قرار می دهد (بیشتر بخوانید: امکان بازگرداندن دایناسورها به زندگی).

درک نحوه تکامل کرم ها بوسیله فسیل ۵۰۸ میلیون ساله

منطقه ای که در کانادا این فسیل در آن پیدا شده ۵۰۰ میلیون سال پیش زیستگاه انواع کرمها بوده است، امروزه این منطقه بخشی از دره ماربل است و از سال ۲۰۱۲ که اولین فسیل در آن پیدا شد حفاری و جستجوهای زیادی انجام شده و تاکنون نزدیک به ۵۰۰ عدد از این فسیلها پیدا شده است.

نانگلو می گوید قدم بعدی بررسی نقش این کرمها در اجتماعات جانوران پرکامبرین است، زیرا در آن زمان گونه های بندپایان، خرچنگها، عنکبوتها و سایر حشرات نیز می زیسته اند.

 

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.