کشف ماسک ۱۴۰۰ ساله پاکال کبیر، پادشاه مایا

باستان‌شناسان ماسک گچی پاکال کبیر، یکی از پادشاهان مایایی را که متعلق به قرن هفتم میلادی است کشف کرده‌اند 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌میل، اخیراً ماسکی نادر متعلق به قرن هفتم میلادی کشف شده که چهره پاکال کبیر پادشاه مایایی را به تصویر کشیده است. این ماسک گچی اثر باستانی از قرن هفتم میلادی است که چهره پاکال کبیر را در سن پیری نشان می‌دهد.

کینیچ جاناب پاکال امپراتور مایا در اواخر دوره کلاسیک دوران پیشاکلمبی در آمریکای مرکزی بود. دوره پاکال دوره شکوفایی فرهنگ و تمدن مایا بوده است. او پس از مادر خود ساک کوک به پادشاهی رسید. در دوره حکومت وی، کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های بسیاری در پالنکه ساخته شد که تا به امروز باقی مانده‌اند.

کشف ماسک 1400 ساله پاکال کبیر، پادشاه مایایی

بیشتر آثار هنری کشف‌شده از این دوره پاکال کبیر را در سنین جوانی نشان می‌دهد اما ماسک تازه کشف‌شده این پادشاه مایایی را با چین‌وچروک صورتش به تصویر کشیده است. پاکال در سن ۱۲ سالگی به پادشاهی رسید و تا زمان مرگش در ۸۰ سالگی به حکومت خود ادامه داد (بیشتر بخوانید: موجود فضایی شیلی).

این ماسک طی حفاری سایت باستانی پالنکه در جنگل‎های مکزیک پیدا شد. پالنکه نام یک شهر باستانی از شهرهای مربوط به تمدن مایا است که امروز بقایای آن در جنوب مکزیک وجود دارد. این شهر در قرن هفتم میلادی ساخته شده و به دوره کلاسیک تمدن مایا مربوط است، پالنکه جزو میراث جهانی یونسکو است.

کشف ماسک 1400 ساله پاکال کبیر، پادشاه مایایی
این ماسک گچی ۲۰ سانتی‌متری توسط تیمی از باستان‌شناسان بین‌المللی در سیستم زه‌کشی معبدی باستانی در این سایت کشف شده است. پالنکه در جنوب مکزیک در نزدیکی مرز گواتمالا قرار دارد. به گفته دانشمندان این ماسک چهره کینیچ جاناب پاکال یا پاکال کبیر را نشان می‌دهد. این ماسک گچی چین‌وچروک و خطوط دور دهان و گونه‌های این پادشاه مایایی را نشان می‌دهد.

کشف ماسک 1400 ساله پاکال کبیر، پادشاه مایایی
این ماسک برای اولین بار چهره پاکال کبیر در سن پیری را نشان داده است. پاکال از سال ۶۵۱ تا ۶۸۳ میلادی بر قوم مایا حکومت کرد. باستان‌شناسان در کنار این ماسک چند مجسمه سرامیکی، استخوان‌های تزئین‌شده و بقایای چند حیوان از جمله مارمولک، خرچنگ و لاک‌پشت پیدا کرده‌اند.

کشف ماسک 1400 ساله پاکال کبیر، پادشاه مایایی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.