چرا انسان‌های اولیه منقرض شدند؟

محققان می‌گویند که انسان‌های اولیه به دلیل تنبلی منقرض شده‌اند، نبود استراتژی و تلاش کافی منجر به انقراض انسان راست‌قامت شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، دانشمندان ادعا می‌کنند تلاش کم در ساخت ابزار و جمع‌آوری منابع باعث انقراض گونه‌های ابتدایی انسان شده است. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انسان راست‌قامت به دلیل تنبلی منقرض شده است. محققان براین باورند که نبود استراتژی و تلاش کافی در خصوص ساخت ابزارهای ابتدایی و جمع‌آوری منابع منجر به انقراض انسان راست‌قامت شده است. انسان راست‌قامت به معنی ایستاده یا سر پا، نام گونه‌ای منقرض شده از انسان‌تباران است که در دوره زمین‌شناسی پلیستوسن زندگی می‌کردند.

برخلاف دیگر انسان‌تباران، ابزارهای ساخته‌شده توسط انسان‎ راست‌قامت کیفیت بسیار پایینی داشتند و از مواد کم‌کیفیتی ساخته شده بودند که در نزدیکی محل زندگی آنها وجود داشته است. این امر نشان‌دهنده تفاوت فاحش ابزارهای سنگی ساخته‌شده توسط انسان راست‌قامت و انسان‌تباران دیگران شامل نئاندرتال‌ها و انسان امروزی است که برای پیدا کردن سنگ باکیفیت از کوه‌ها بالا می‌رفتند.

بیشتر بخوانید: بازسازی چهره یکی از اجداد انسان با DNA انگشت ۷۸۰۰۰ ساله

تنبلی انسان راست‌قامت مانع از سازگاری آنها با تغییرات آب و هوایی می‌شد که این امر در نهایت منجر به انقراض آنها شد. دانشمندان دانشگاه ملی استرالیا برای درک بهتر از دلیل انقراض انسان‌های راست‌قامت، ابزارهای سنگی ساخته‌شده توسط آنها را مورد بررسی قرار دادند.

تیم تحقیقاتی با مطالعه جمعیت باستانی که در اوایل دوره عصر حجر در شبه‌جزیره عربستان زندگی می‌کردند به این نتیجه رسیدند که تنبلی یکی از عوامل اصلی در انقراض انسان راست‌قامت بوده است. انسان راست‌قامت حدود ۱/۹ میلیون سال پیش در آفریقا تکامل یافت و اولین انسان‌تباری بود که شروع به سفر در جهان کرد. انسان راست‌قامت از آفریقا به اوراسیا مهاجرت کرد و به چین و اندونزی امروزی پا گذاشت.

با این حال انسان راست‌قامت حدود ۱۴۰ هزار سال پیش منقرض شد. براساس یافته‌های اخیر عدم جاه‌طلبی، کنجکاوی و مهارت منجر به انقراض این‌گونه انسانی شد. شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که انسان راست‌قامت از آتش استفاده می‌کرده و ابزارهای سنگی ابتدایی می‌ساخته است. به گفته دانشمندان، عدم کنجکاوی انسان راست‌قامت در نحوه ساخت ابزارهای سنگی آنها مشخص است. انسان راست‌قامت ابزارهای سنگی خود را از مواد کم‌کیفیتی می‌ساختند که در نزدیکی محل زندگی آنها قرار داشته است.

.

بیشتر بخوانید: بوتسوانا سرزمین مادری و منشأ انسان‌های امروزی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.