شهر گمشده آتلانتیس، افسانه یا واقعیت

شهر گمشده آتلانتیس، داستان بسیار جذاب و اسرار آمیزی برای بسیاری بوده و در طول زمان رویاپردازان بسیاری در جستجوی آن بوده‌اند، اما بسیاری از باستان شناسان معتقدند که آتلانتیس تنها یک داستان افسانه‌ای در کتاب‌های افلاطون است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، آتلانتیس (Atlantis) شبه جزیره گمشده‌‌ای است که به صورت یک جامعه پیشرفته و آرمانشهر ایده‌پردازی شده که از نظر بسیاری می‌تواند صلح جهانی به ارمغان بیاورد. این باعث شده است که رویاپردازان، کاوشگران و بسیاری دیگر را به اسارت خود بکشد. هزاران کتاب، مجله و وب سایت به آتلانتیس اختصاص داده شده و همچنان یک موضوع محبوب است و بسیاری از مردم زندگی خود را وقف یافتن شهر گمشده آتلانتیس کرده‌اند.

خاستگاه آتلانتیس

بر خلاف بسیاری از افسانه ها که منشاء آنها در غبار زمان از بین رفته است، ما دقیقاً می‌دانیم که داستان آتلانتیس اولین بار چه زمانی و در کجا پدیدار شد. اولین بار افلاطون (Plato) فیلسوف یونانی ۳۶۰ سال قبل از میلاد در دو محاوره در تیمائوس (Timaeus) و کریتیاس (Critias) به آن اشاره کرد. افلاطون درباره آتلانتیس گفت: جزیره‌ای بزرگ با خانه‌های گرانقیمت، دارای پادشاهی قدرتمند با فن‌آوری پیشرفته و نیروی دریایی بی‌نظیر بود که ۹۶۰۰ سال قبل از میلاد در یک شب وحشتناک با آتش و زلزله به کلی نابود شد.

گرچه امروزه آتلانتیس به عنوان یک آرمانشهر مسالمت آمیز تصور می‌شود، اما آتلانتیسی که افلاطون در داستان خود توصیف کرده است بسیار متفاوت بود. پروفسور باستان شناسی کن فدر (Ken Feder) در کتاب دائره المعارف باستان شناسی مشکوک (Encyclopedia of Dubious Archaeology) خاطرنشان می‌کند که در داستان افلاطون آتلانتیس به هیچ وجه مکانی نیست که همه باهم برابری داشته و مورد احترام واقع شوند. آتلانتیس جامعه کاملی نیست، کاملاً برعکس آتلانتیس تجسم ملتی ثروتمند با فناوری‌های پیشرفته و از نظر نظامی قدرتمندی است که به واسطه ثروت و قدرت فاسد شده‌اند.

فدر در ادامه می‌گوید: در داستان افسانه‌ای افلاطون، آتلانتیس بیشتر رقیب حماسی شهر آتن است تا یک تمدن غرق شده، اگر آتلانتیس امروز واقعاً وجود داشته و دست نخورده و مسکونی پیدا شود ساکنان آن احتمالاً سعی می‌کنند همه ما را بکشند یا به بردگی بگیرند.

مشخص است که افلاطون آتلانتیس را به عنوان برای داستانهای خود ساخته است، زیرا هیچ شواهدی از آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد. متون یونانی بسیاری وجود دارد که مطمئناً اگر این شهر وجود داشت شخص دیگری نیز حداقل به آن باید اشاره می‌کرد. هیچ منبع و شواهدی در دست نیست که نشان دهد افسانه‌های مربوط به آتلانتیس قبل از افلاطون وجود داشته است.

مارک آدامز (Mark Adams) در کتاب ملاقات با من در آتلانتیس: در سراسر سه قاره در جستجوی شهر گمشده افسانه‌ای (Meet Me In Atlantis) توضیح می‌دهد که چگونه یک افسانه یونانی عادی بسیار مشهور می‌شود. اولین بار یک مرد از مینه سوتا در آمریکا به نام ایگناتیوس دانلی (Ignatius Donnelly) بود که شروع به رویاپردازی درباره شهر گمشده آتلانتیس کرد.

آدامز می‌گوید: دانلی یکی از اعضاء کنگره و مورخ آماتور بود که در کتاب خود آتلانتیس: جهان پیش از طوفان نوح (The Antediluvian World) در سال ۱۸۸۲ ادعا کرد که همه پیشرفت‌های بزرگ در تمدن و فناوری را می‌توان در جزیره گمشده‌ مورد اشاره افلاطون پیدا کرد. اما دانلی فراتر از محبوب کردن داستان افلاطون پیش رفت، او برخی از نظرات و ایده‌های خود را به داستان افلاطون اضافه کرد که تبدیل به بخشی از اسطوره آتلانتیس شد. دانلی این نظریه را که همه فرهنگ‌های بزرگ ریشه در یک منبع واحد دارند را ترویج کرد.

آدامز دانلی را به عنوان اولین بنیادگرای بزرگ آتلانتیس توصیف می‌کند زیرا وی معتقد بود داستان افلاطون در حقیقت خارج از عناصر ماورایی مانند پوزئیدون (Poseidon) است. دانلی یک نسخه از کتاب خود را به چارلز داروین ارسال کرد که به نظر داروین جالب اما متقاعدکننده نبود. آدامز پس از بررسی‌های بسیار درباره نوشته‌های دانلی می‌گوید: او همانند باد بود، نکات و نظریه‌هایی که می‌‌دانست خودش منبع آنها بود را بدون شبهات منطقی منتشر کرد.

بعدها سایر نویسندگان که کمتر درباره نظریه‌های دانلی تردید داشتند توضیحات، نظریه‌ها و گمانه‌زنی‌های خود را به آن اضافه کردند. از این نویسندگان می‌توان به مادام بلاواتسکی (Madame Blavatsky) با کتاب دکترین مخفی (The Secret Doctrine) در سال ۱۸۸۸ و روانشناس مشهور ادگار کایس (Edgar Cayce) در دهه ۱۹۲۰ اشاره کرد. کایس که چرخش مسیحی بنیادگرایانه در داستان آتلانتیس قرار داده بود، برای هزاران نفر قرائت روانی داده و به آنها گفته بود که بسیاری از آنها در زندگی گذشته‌شان در آتلانتیس زندگی کرده‌اند. متأسفانه هیچ یک از گفته‌های کایس قابل تأیید نبود و وی به اشتباه پیش‌بینی کرد که این قاره در سال ۱۹۶۹ کشف می‌شود.

بیشتر بخوانید: کشف گنجینه های شهر گمشده هراکلیون

قاره گمشده 

با وجود منشاء واضح داستان شهر آتلانتیس، بسیاری از مردم طی قرن‌ها ادعا کرده‌اند که باید پشت هر افسانه‌ای واقعیت وجود داشته باشد، و گمانه‌زنی‌هایی درباره محل کشف آن انجام داده‌اند. کارشناسان بیشمار قاره گمشده آتلانتیس در سراسر جهان بر اساس مجموعه‌ای از نکته‌های مشابه و به همراه مدارک و استدلال‌های عجیب و غریب مکان‌هایی چون اقیانوس اطلس، قطب جنوب، بولیوی، ترکیه، آلمان، مالت و کارائیب را به عنوان محل کشف قاره گمشده مطرح کرده‌اند.

از نظر افلاطون محل آتلانتیس کاملاً روشن است: در اقیانوس آن امکان کشتی‌رانی وجود داشت؛ در مقابل دهانه آن همانطور که یونانیان می‌گویند، ستون‌های هرکول (Hercules) قرار داشت. جزیره‌ای که در مجموع بزرگتر از لیبی و آسیا بود. به عبارت دیگر در اقیانوس اطلس و در ماوراء ستونهای هرکول (یعنی تنگه جبل الطارق در دهانه دریای مدیترانه) قرار داشت، با این وجود هرگز در اقیانوس اطلس یا هیچ جای دیگر یافت نشد.

شهر گمشده آتلانتیس، افسانه یا واقعیت
نقشه آتلانتیس که در سال ۱۶۶۹ توسط Athanasius Kircher کشیده شده و آن را در وسط اقیانوس اطلس قرار داده است. در این نقشه جنوب در بالای نقشه موقعیت یابی شده است.

تنها راه ساختن رمز و راز از آتلانتیس (با این فرض که زمانی یک مکان واقعی بوده است) نادیده گرفتن سرچشمه آشکار آن به عنوان یک افسانه اخلاقی و تغییر در جزئیات داستان افلاطون است. با اضافه کردن، حذف یا تفسیر نادرست از جزئیات مختلف ذکر شده در کارهای افلاطون، تقریباً هر مکان پیشنهادی با توصیف او می‌تواند متناسب باشد.

از بارزترین نشانه‌های افسانه بودن آتلانتیس این است که با وجود پیشرفت‌های اقیانوس شناسی و نقشه برداری از کف اقیانوس در دهه‌های گذشته، هیچ اثری از آن پیدا نشده است. تقریباً برای دو هزاره، خوانندگان می‌توانند این مورد مشکوک که بخش اعظم یک شهر یا قاره ممکن است غرق و پنهان شده باشد را فراموش کنند. اگرچه در عمق اقیانوس‌های جهان اسرار زیادی وجود دارد، اما غیرقابل تصور است که اقیانوس شناسان جهان، زیردریایی‌ها و کاوشگرهای عمیق دریایی، سرزمینی که در مجموع بزرگتر از لیبی و آسیا است را به اشتباه نتوانسته‌اند بیابند.

علاوه بر این تکتونیک صفحه‌ای نشان می‌دهد که مفقود شدن آتلانتیس غیرممکن است. همانطور که قاره‌ها به حرکت در می‌آیند، کف دریا با گذشت زمان گسترش می‌یابد نه اینکه منقبض شود. به راحتی نمی‌توان آتلانتیس را در جایی فرو برد. کن فدر خاطرنشان می‌کند: از نظر زمین شناسی واضح است؛ هیچ منطقه‌ بزرگی را نمی‌توان یافت که بتواند آتلانتیس بزرگ را در خود غرق کند. باستان‌شناسی و زمین‌شناسی مدرن حکم واضحی را در این مورد ارائه داده‌اند: هیچ قاره‌ای به نام قاره آتلانتیس وجود نداشته و تمدن بزرگی به نام آتلانتیس نیز وجود نداشت. 

ایگناتیوس دانلی در نظریه خود مطمئن بود و پیش‌بینی می‌کرد که به زودی شواهد محکمی از شهر غرق شده پیدا شده و موزه‌های سراسر جهان روزی از آثار باستانی آتلانتیس پر می‌شوند. با این وجود بیش از ۱۳۰ سال از پیش‌بینی دانلی گذشته در حالی که هیچ اثر و مدرکی کشف نشده است. افسانه آتلانتیس با خیال و توهم جذاب عمومی به عنوان یک آرمانشهر گمشده زنده نگه داشته شده است. با این حال «شهر گمشده آتلانتیس» در جایی که از آن آمده است یعنی کتاب‌های افلاطون، هرگز گم نشد.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ شهر گمشده افسانه‌ای

مطالب مشابه
70 نظر
  1. Queen of water Bita.E می گوید

    آتلانتیس فقط افسانه نیست. همونطور که این شهر به این بزرگی زیر اب رفت , میتونه پودر بشه یا گم بشه چون قدرت خدائه دیگه. چطور داستانای پیامبرا واقعیه ولی این نه؟! آتلانتیس واقعی هم نباشه بازم یه تمدنی مثل اتلانتیس وجود داشته. چون هرچیزی میتونه وجود داشته باشه.چون این قدرت خدائه. هیچ چیز غیرممکن یا افسانه نیست.

    1. مهدی می گوید

      آفرین نظر منم تا حدودی همین هست
      اما خدا الکی رو سر کسی عذاب نازل نمیکنه
      چون احتمالش زیاد هست که مردم این قاره کافر بودند
      با عذاب الهی آتلانتیس متلاشی و غرق شده

      1. س می گوید

        عذاب الهی چی میگه کفر چیه چی میگی اینا به خاطر زلزله رفتن زیر زمین زندگی کنن

      2. فرزاد می گوید

        مگر موش کورن که رفتن زیر زمین؟؟
        چرا در نمیان هوا نیست و خفه میشن ها
        آب و غذا هم نیست به درک واصل میشن بعدش
        خخخخخخخخ

    2. ناشناس می گوید

      آنچه در مورد پیامبران وجود داره افسانه یا قصه نیست بلکه مدارک تاریخی اسناد تاریخی در موردشون وجود داره…
      اما در مورد آتلانتیس هیچ مدرک تاریخی یا مستند حسابی وجود نداره…
      لولوخرخره هم یه افسانه ایرانیه… اما دلیل نمیشه اگر اعتقاد داشته باشی لولوخرخره وجود داره با واقعیت پیامبران مقایسه اش کنی…

    3. پاسخ می گوید

      من که مسلمونم طبق عقیده خودم این دروغ و افسانه است هر خرافه شیطانی و افسانه و مزخرفاتی مثل آتلانتیس رو هم ربط نده به اسلام
      این کارت گناهه

      1. آیسان می گوید

        من هم مسلمونم. اما تمام اینها عجایب خلقت هستند. ومن آفرینش عجیب خدا رو انکار نمی کنم!
        آتلانتیس یک حقیقته!

  2. نوید می گوید

    آتلانتیس واقعیه

  3. Aisa می گوید

    اتلانتیس واقعیه
    انسان امروزی نمیتونه با علم نامحدودش نظر بده
    حتی اگه نظر هم بده این کار اسمش توجیح کردن تصوراتغلط هست
    من امیدوارم یه روز اتلانتیس رو ببینم

    1. زهرا می گوید

      من فکر می‌کنم ممکنه شهر عاد و آتلانتیس یکی باشن

  4. Aisa می گوید

    انسان امروزی نمیتونه با علم نامحدودش نظر بده
    حتی اگه نظر هم بده این کار اسمش توجیح کردن تصوراتغلط هست
    من امیدوارم یه روز اتلانتیس رو ببینم

  5. یه نفر می گوید

    اتلانتیس ممکنه واقعی باشه
    یعنی همینطور که پیش بینی شده اتلانتیس پیدا شده شاید یه چیزی ماورائ چیزی ک فکر میکردند بوده و اون رو از عموم مردم مخفی کردن
    چون مثلا ما بخواییم یه چیزیو رویا پردازی کنیم یه چیز جدید نمی سازیم بلکه چیزایی ک وجود داشته رو با هم مخلوط کرده و اون رویایه ی غیر واقعی رو بسازیم حتی اگه بخوایم یه موجود افسانه ای تصور کنیم اون موجود خصوصیات ظاهری اش حتما مخلوطی از موجوداتی هستش ک هر روز میبینیم

  6. حنا می گوید

    این نظریه هم وجود داره و میتونه واقعی باشه که مردم اون دوره اتلانتیس یک گازی رو کشف کرده بودند که انفجار اون گاز باعث نابود شدن اون شهر شده و این نظریه هم با عقل جور در میاد کاملا.

  7. پارسا می گوید

    اگر میشه عکس از توش برامون بزارین

    1. مدیریت می گوید

      به علت اینکه وجود این شهر اثبات نشده تمام تصاویری که از آتلانتیس وجود داره براساس تصور است

  8. Nashenas می گوید

    آطلنتیس از نظر من واقعیه
    من داستان زیادی درموردش شنیدم
    ولی دلم میخواست این شعر یه روزی وجود خارجی داشته باشه و واقعیت اشکار بشه فقط سوال من اینه که افراد آطلانتیس همونجور که تو فیلم اکوامن شناخته شده مثل ما ادم هایی به شکل انسال یا دوزیست هستن یا مثل در اب ها نهنگ و اینا کسی میتونه جواب من بده

  9. mohsen می گوید

    آتلانتیس واقعی و حقیقت داره و زمانش برمیگرده برای۱۷ هزارسال پیش انسان های خوب و بد بودن و پادشاه اون زمان خیلی خوب و سالمی بوده دوس داشتنی خیلی میگن بعضی از انسان توهم میزنن🙏ولی اینجور نیست چیزهای بهشون میرسه و میبینن

  10. امین می گوید

    آتلانتیس واقعاً وجود داشته. و حالا حالا ها هم مونده بشر امروزی بتونه خیلی چیز ها و مکان ها رو کشف کنه. این رو هم مطمئن باشید هیچ چیزی از گذشته به صورت کاملاً افسانه وجود نداره. و یادمون باشه خیلی هاشون سخن آدم های بزرگی بوده که بهشون الهام شده. اگر هم بخواهید ادای ادم هایی رو در بیارید که فقط با علم جلو میرن و تا زمانی که دانشمندان تأیید نکردن هیچ چیز رو قبول نکنید باید خط قرمز روی خیلی از اعتقاداتون بزارید

  11. صالح می گوید

    آتلانتیس به نظر من وجود نداره .
    اولا شهر نمیتونه روی سطح اب ساکن بمونه به علت فشار اب و فرسایش به راحتی متلاشی میشه
    دوما این که اون زمان اصلا امکانات ساخت شهر درون دریا وجود نداشته حتی الان هم با این همه پیشرفت علم باز هم نمیشه چنین شهری درون دریا ساخت !!!
    سوم این که اگر هم این شهری روی خشکی بوده و به خواست خدا غرق شده باشه باید نزدیک یکی از سواحل دریا باشه اما در کنار تمام ساحل ها تا حالا هیچ اثری ازش پیدا نشده
    چهارم اون زمان رو خشکی به زور ۲ تا خونه و قلعه و برج میساختن چه برسه به داخل دریا !!!

    1. هلیا می گوید

      خب اولا شهر میتونه روی اب باشه اگه میگی نه پس چجوری این جزایر کوچک رو اب شناورند دومن اتلانتیس یه شهر با تکنولوژی خیلی خاصی بوده و سوم که اگه یه خیاله، افلاطون از چه چیزی الهام گرفته و شهر رو با تکنولژی که اون زمان وجود نداشته تصور کنه

      1. زهرا می گوید

        جزایر که روی آب شناور نیستند در واقع نوک کوهها و بلندیهایی هستند که بیشترشون زیر آبه و بخشیشون از آب بیرون زده

    2. TARA می گوید

      داداش توهم نزن کل خشکیا رو ابه چی میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      تمدنشونو و وسط دریا نساختن خودش اونجا بوده.
      اصا شهر نیس تمدنه .
      اونا هوشمند بودن و مث الان ما بودن, اون زمان.
      شاید اولین گونه انسان بودن.
      بخاطر این تکلونوژی شون به ما منتقل نمیشده چون اونا از بقیه دور بودن
      شایدم نبودن و اصا دوس نداشتن تکلونوژیشون به دست ما برسن
      اتلانتیس وجود داره
      زیر ابم کلی مجسمه اتلانتیش وجود داره برو تحقیق کن بعد بیا نظر بده://///////////

  12. مهدی می گوید

    اگر بوده
    چون احتمالش هست که مردمش کافر بودن با عذاب الهی متلاشی و غرق شده

    1. هلیا می گوید

      خب تو از کجا میدونی تا حالا اونجا بودی

  13. سجاد می گوید

    آتلانتیس اگر بوده جوابش در این آیه قرآن هست

    فَکُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّیْحَهُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِن کَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ ﴿۴۰﴾

    ما هر یک از آنها را به خاطر گناهان زشتشان با عذاب هلاک کردیم، بر بعضی از آنها طوفانی تواءم با سنگریزه فرستادیم، و بعضی از آنها را صیحه آسمانی فرو گرفت، و بعضی دیگر را در زمین فرو بردیم، و بعضی را غرق کردیم، خداوند هرگز به آنها ستم نکرد، ولی آنها خودشان بر خویشتن ستم نمودند

    1. پری می گوید

      👍👍👍

      1. پاسخ می گوید

        این آیه عذاب. برای شهر های واقعی کفار بوده
        نه یک شهر تخیلی مزخرف خرافه که ساخت ذهن آلوده کفار هستش

    2. پاسخ می گوید

      این آیه عذاب. برای شهر های واقعی کفار بوده
      نه یک شهر تخیلی مزخرف خرافه که ساخت ذهن آلوده کفار هستش

      لطفا در برابر عقاید انحرافی و شرک آلود رومیان و اروپایی ها تسلیم نشوید
      تا تحریف اسلام شکل نگیرد
      (همانند مسیحیت)

  14. ایلیا می گوید

    من مطمئنم اطلانتیس واقعیه اگه نیست پس از ایدشو از کجا آوردن حتما دیدن که ساختن یا شنیدن همون جور که با انفجار بزنم بنگ دنیا بوجود اومده از کجا معلوم شاید هنوز هم دایناسور ها چند تا شون باشن

    1. کریم می گوید

      دایناسور زنده وجود نداره
      خواهشا حرف الکی نزن
      تو چند سألته؟؟ حتی حضرت نوح با بیش تر از ۹۰۰ سال عمر چنین ادعایی نکرد
      بینگ بنگ هم یه خرافاته ساخت بشره
      میخوای برات یه مثال بزنم که نتونی ردش کنی؟؟
      مثل اینه شما بری توی یک کویر بگی اینجا یه انفجار درست بشه برا من ویلا و دریا و رودخونه و درخت و گل در بیاد /!!!
      یعنی تا این حد خرافات

      1. س می گوید

        استخون تمام دانشمندایی که تا به حال زندگی کردن با این حرف تو توی گور لرزید😐

      2. کریم می گوید

        بذار استخون هاشون که خاک شده بلرزه
        تا بفهمن
        یه من ماست چه قدر کره میده
        و آتش پرست ها هر دروغی که سرهم کردن هیچ کی رو فریب نمیده

      3. :/ می گوید

        یه جوری مبگی خرافات و ساخت بشره ک انگار علم غیب داری
        ادم معمولی ک اینا رو نگفته کلی تحقیق شده در موردش
        ن پ میخوای بگی ما از ادم و حوا درست شدیم😐

        1. حامد می گوید

          خب معلومه که انسان از نسل آدم و حواست
          لکم دینکم ولی الدین
          دین ما برای خودمان دین شما هم برای خودتان

          من عقیده پاکم همان است که خداوند سبحان در قرآن کریم گفته که اشرف مخلوقات و برترین آفریده ها هستم و از خاک به بهترین شکل ممکن آفریده شدم.
          و اولین انسان و اشرف مخلوقات جد بزرگمان حضرت آدم است که ایشان هم از خاک آفریده شد.
          و برترین و باهوش ترین و با کمال ترین خلق آفریده شده هستیم

          شما هم حتما فکر شیطانی ات اینه که از نسل میمون های کثیف و زشت و نجس حال بهم زن هستی.
          به هر حال.. مهم نیست

          1. mehdi می گوید

            حضرت آدم و حوا کامل ترین انشان ها بودن نه اولین
            نظزیه تکامل رو زیر سوال نبر ناموسا…
            هرکی عقیدش برای خودش ولی لطفا تلاش هرچی دانشمند در طی این دوران بوده زیر سوال نبرین

    2. مهدی می گوید

      اولا کلمه دانشمند عزت و احترام داره
      برای آتش پرست هایی که خالق همه چیز رو آتش میدونن استفاده نکنید
      در ثانی واقعا این مثال فوق العاده منطقی بود
      ثالثا شما اول برید ببینید آتش پرست ها چه گندی به دنیا زدن :

      ۱) درخت کاج و سرو رو مقدس میدونن چون حتی در زمستان هم دووم میاره
      ۲)به دروغ گفتن حضرت عیسی مسیح در شب یلدا به دنیا اومده چون روزی که خورشید کمتر دیده میشه. ودر تابستان خوب میدرخشه
      ۳) میگن ۳ تا خدا داریم (استغفرالله) خدا_مسیح_جبرئیل
      ۴) آتش رو خالق جهان میدونن و دروغ بیگ بنگ رو سرهم کردن. (حتی برای گفتن این دروغ ها از چند فرد سرشناس و آتش پرست درجه یک استفاده کردن)
      ۵)از هیچ گناهی ابایی ندارن :از قمار و هرزه زبانی و مصرف الکل گرفته تا…..
      ۶)ظلم و دزدی و فساد می‌کنند چون به روز قیامت اعتقادی ندارند
      ۷) و در آخر جلو آتش سرخم می‌کنند اما جلو خدا نه؟!!

      همه اینا تقصیر اون شائول لعنت الله هستش. کسی که با حضرت عیسی مسیح جنگید

      1. هلیا می گوید

        حرفت منطقیه اما بنظر من همه ی ما انسانیم و اشتباه میکنیم اونا دینی درست کردن که غلطه و بعضیا در این دین به دنیا اومدن و حرف اجدادشونو گوش میدن و یه سوال داشتم شما درمورد زرتشتا چی میدونید

      2. هلیا می گوید

        عزیزم حرفت کاملا اشتباه چون آتش پرستا آتش را به جای خدا نمی پرستیدند بلکه آن را واسطه میدانستند و نیاکان من زرتشت هستند و ما بیشتر از همه شما خدا را میپرستیم و اصلا خصوصیاتی که تو گفتی درست نیست ما اتش را دوست داریم و در مراسماتی مانند عید نوروز در تمام خانه ها آتش روشن میشود و حتی در جایی باز اتش بزرگی به کمک مردم روشن میشود و ما دور آن پایکوبی میکنیم

        1. مهدی می گوید

          مثل اینکه سو تفاهم شده.
          بنده اصلا با شما نبودم.
          والا من درباره زرتشت چیز زیادی نمیدونم و هیچ تحقیقی هم نکردم. اصلا بدون تحقیق جرعت هم نمیکنم چیزی بگم.
          اروپایی ها قبل از اینکه حضرت عیسی علیه السلام به دنیا بیاد آتش رو میپرستیدن.
          حدود چند سال پس از غایب شدن حضرت عیسی، چند تا از این آتش پرست های لعنت شده با فرماندهی شائول لعنت الله که یک یهودی بود طرحی شیطانی ریختن و فاتحه مسیحیت رو خوندن.
          اومدن تاریخ تولد حضرت عیسی رو عوض کردن گذاشتن اول زمستون (این کار خیلی مفهوم پشتشه)
          اتش پرست های طرف انگلیس و اسپانیا درخت سرو و کاج رو واسه همین مقدس میدونن چون سرما نمیزنه و نشانه خوبی از آتش است. گفتن باید بیاریمیش تو خونه هامون موقع کریسمس.
          این قدر توضیحات زیاده که به خدا ۱۰ صفحه هم بنویسم تموم نمیشه.

          شما فقط در تمام منابع درباره تحریف مسیحیت تحقیق کنید.
          اگر حضرت عیسی هم ازدواج نکرد دلیلش همین بود چون میدونست اگر ازدواج می‌کرد و نسلش ادامه پیدا می‌کرد. این مسیحی ها در دین تحریف شده شون حتی ادعای خدایی پیدا میکردن (استغفرالله)
          وقتی با شرک مطلق میگن عیسی پسر خدا!!!! و اون حضرت وقتی در نوزادی صحبت کرد و گفت من بنده خدا هستم هرکسی برای خدا شریکی بگیرد. خدا قسم خورده که بهشت بر آن شخص حرام است.
          آمار فساد و زشتی در کشور های مسیحی هم نیازی به گفتن نیست.
          در عیان و آشکار هر غلطی میکنن. از کنار سواحل گرفته که نمیتونی نگاه کنی تا داخل شهر هاشون که هر گوشش شده منبع فحشا.
          (اکثر دوستان هم gta بازی کردن نیازی به توضیح آزاد بودن قمار و شراب هم در این کشور ها نیست)
          دینی که حضرت عیسی از سوی خدا برای مردم روشن ساخت واقعا زیبا بود اما فاتحه مسیحیت رو خوندن.
          امیدوارم رفع سوتفاهم شده باشه.

          راستی یه مطلب دیگه. حتی اخیرا در فیلم هایی که می‌سازن به مؤمنان و خدا پرستان دشنام هم میدم.
          مثل فیلم ضد ایرانی ۳۰۰ یا بریدن سر ذوالقرنین و نمایش چهره ای ناپاک از ایشان و یا عیسی پیامبر نبود. پناه بر خدا
          در فیلم های سینمایی شون هم که دیگه لازم نیست که بگم چه محتوا های زشت و پر فحشایی داره.
          استغفرالله
          به خدا قسم اگر ۱ درصد ریشه مسیحیت پاک بود این همه
          زشتی نداشت

          1. مصطفی می گوید

            داداش ایرانیان از همون اول آتش پرست و سنگ پرست بودند.همین طور کافران مطلق و فاسد و گمراه بودند.
            ذوالقرنین هم کوروش نیست. چون ذوالقرنین بنده صالح خدا اصلا با کوروش قابل مقایسه نیست.
            پس اگر هالیوود فیلم هایی میسازن و ایرانیان رو وحشی و هیولا و کافر و فاسد نشون هم میدن
            چون واقعیت همین بوده.
            اما بقیه فیلم های هالیوود همش دروغه و پر از فحشا.
            به گذشته پر از سیاهی و کفر و زشتی و شرک ذره ای علاقه نداشته باشد.و کوچک ترین توجهی نکن.
            که اگر ذره ای علاقه فاسدانه و ناشناخته دروغین در تو بوجود بیاد روز قیامت و در جهان آخرت در نزد فرستادگان و پیامبران الهی سرشکسته و شرمنده میشی.

      3. امیر سپهر می گوید

        این خصوصیات و اخلاقیاتی که اینجا معرفی کردی اکثرش مال مسلموناست که

        1. صالح می گوید

          مسلمون ها پیرو دین خدا هستند و از ترس خدا حاضر نیستند کوچک ترین گناهی انجام بدن.

    3. mehdi می گوید

      اتلانتیس درسته ولی…

  15. 752856 می گوید

    به نظر من آتلانتیس همون شهریه که حضرت نوح در اون زندگی می کرد

  16. قلی می گوید

    قرار نیست ندیدن دلیل بر نبودن باشه ، بنظرم آتلانتیس بوده و هنوزم هست احساس میکنم اونا یه تعدادشون از زمین مهاجرت کردن حتما قبل از اینکه همچین قدرتی داشتن ک ویرانی بزرگ به وجود بیاره قدرت های دیگه هم داشتن و بنظرم در دوره های تاریخی گوناگون به زمین هم نظارت کردن توی کتاب های یهود مثال های زیادی هست که یا ادم فضایی بودن یا همون های بودن ک از آتلانتیس به فضا مهاجرت کردن و خیلی جاها هم به کمک بشر اومدن اما این دلیلی بر رد پیامبران نیست مطمعنا اونا هم بودن و مردم رو به راه راست هدایت میکردن مث همین الان ک مسولین عزیز دارن مارو به راه راست هدایت میکنن ، بنده اوایل متن گفتم ک احساس میکنم ، خب شاید این فقط یک احساس ساده باشه …

  17. یاسین فتاحی می گوید

    سلام به نظر من اتلانتیس وجود داره اگه یکم فکر کنیر اتلانتیس و اهرام مثر و مثلث برمودا به هم وصل هستند چون فناوری اتلانتیس میتونسته او سنگ های اهرام مثر را جابه جا کنه و به نظر من درمورد جای حقیقی اتلانتیس زیر مثلث برمودا هست چون فک کنم مثلث برمودا یه چیزی زیر آب داره که همه چیزو میبلعه منظورم یه فناوری قویه. و اینکه چون اتلانتیس غرق شده به نظرم زیر مثلث برمودا هست و مردم اتلانتیس برای اینکه کسی از جایشان باخبر نشود با یه فناوری هرچیزی که نزدیکشون شه میبلعه

    1. هلیا می گوید

      به نظر منم امکان داره

    2. پری می گوید

      👍👍👍👍

  18. ابوالفضل می گوید

    به نظر من اگر وجود هم داشته تا الان از بین رفته و دیگه وجود خارجی نداره

  19. mohnor می گوید

    امکان واقعی بودنش هس!
    اما خب کجا و چ زمانی و دلیل نابودیش نامعلومع…
    کاش واقعی باشع:))))))

  20. آیهان می گوید

    سلام به نظر من هم آتلانتیس وجود داشته ولی خب از بین رفته چونکه همینطور که میگن مال چند صد سال قبل از میلاد مسیح بوده ، فقط یه چیز رو به عنوان نظریه خودم بیان میکنم آیا تا به حال با خودتون نگفتید که چرا هرچی کشتی و هواپیما از مثلث برمودا گذشته دیگه برنگشته و مردم نا پدید شدن و از این طرف در نظریه افلاطون گفته شعر آتلانتیس دارای نیروی دریایی قوی و حتی خیلی پیش رفته بوده من میگم اینا با هم ربط دارن چونکه ممکنه این نیرویی که کشتی یا هواپیما را داخل دریا می‌کشه همون نیرویی هستش که افلاطون درباره اش حرف می زده ولی خب متاسفانه ما مردم جهان الان ذهنمون قابل به درک بعضی از حرف های فیلسوفان در گذشته نیست ما باید به عمق مسئله نگاه کنیم به قول دوستم کم کم این شهر و حتی حرف هایی که درباره اش می زنند از یاد ما می‌ره و هیچ کس وقت لازم برای این موضوع را نمیزاره ولی من میگم وجود داشته و این قدرت خداست که فعلا چیزی نتونستیم درباره اش پیدا کنیم

  21. آیهان می گوید

    و نظرم درباره کسانی که میگن این آتلانتیس یا هر چیزی که بهش مربوطه غلطه باید بگم پس هنوز اون قدر به قدرت خدا اعتقاد کامل رو ندارند مثل اینکه ما هم یه روزی این بلا یا حتی بدتر سرمون بیاد و بعدش هزار سال بعد ادعا ما ها یعنی انسان ها حتی ماشین و موبایل وجود نداشته و این خیلی برای دردناک هستش نسل بعدیمون به ما میگه افسانه یا خرافات ، چطور پسر حضرت نوح که ناخلف بود و روایات میگه اون در دریایی غرق شده قبلاً شهر بوده و بعد فهمیدن این دریا همون مدیترانه هستش که ازش حرف میزنند پس هیچ وقت نباید قدرت خدا رو دست کم گرفت

  22. هلیا می گوید

    به نظر من اتلانتیس واقعیه چون همانطور که گفتید خیالات مخلوطی از واقعیت و یکم خیاله به همین دلیل اتلانتیس نمیتونه یه خیال ساده باشه چون اون زمان از چیزایی گفته شده که هنوز وجود نداشت و امکانش هم نبود که توسط خیالات ساخته بشه
    تازه مگه الان علم جدید باعث نشده که بعضی نظریات دانشمندان که با علم قدیم ثابت کردن امکان نداره ممکن بشه مثل مریخ که نظریه ای داده بودند که هیچ علائم حیاتی در آن وجود ندارد اما کشف شد که مقدار اندکی آب در آن وجود دارد
    منظورم اینکه دنیا پر از شگفتی و کی میدونه شاید در چندین سال بعد با علم جدید و پیشرفته اتلانتیس کشف بشه

  23. هلیا می گوید

    خداوند چندین واقعیت درمورد دنیا گفته اما امکان داره چندین واقعیت پنهان باشند

  24. هلیا می گوید

    دوستان دنیا پر از شگفتی و ترسه که هنوز انسان یک درصد از ان را هم کشف نکرده
    کسانی هم که باور ندارند میتوانند درمورد یکی از عجایب دنیا یعنی بوریسکا پسری که در زندگی قبلی اش مریخی بوده است تحقیق کنه که ثابت شده است که بوریسکا دروغگو نیست

  25. :) می گوید

    شما اگه مثلا عقیده ی پاک داری، اول یاد بگیر درست حرف بزنی بعد بیا برای ما درباره ی عقیده ی پاکت بگو . اگه نمیتونی درست صحبت کنی, لازم نیست بیای راجب نظر دیگران انتقاد کنی😑 اگه تو به دینت اعتقاد داری اول یاد بگیر چه جوری حرف بزنی😒واقعا که

  26. :) می گوید

    شما اگه مثلا عقیده ی پاک داری، اول یاد بگیر درست حرف بزنی بعد بیا برای ما درباره ی عقیده ی پاکت بگو . اگه نمیتونی درست صحبت کنی, لازم نیست بیای راجب نظر دیگران انتقاد کنی😑 اگه تو به دینت اعتقاد داری اول یاد بگیر چه جوری حرف بزنی😒واقعا که

  27. TARA می گوید

    ب نظر من اتلانتیس وجود داشته و داره و خواهد داشت
    اونایی ک میگن انسان نمیتونه اونجا رو درست کنه
    اهرامو ک مطمینیم انسان درست کردند رو بفرماین اسرارش رو کشف کنن:////
    نمصن یکم از عقلتون استفاده کنین:/

  28. Goli می گوید

    انسان ها از نسل ادم و حوا هستند. دانشمندان متوجه شدند که دی ان ای(DNA) تمام انسان ها به یک واحد میرسه و این ثابت میکنه که ما از نسل ادم و‌ حوا هستیم. حالا این به کنار بریم سر اتلانتیس! همونطور که میدونید بلا های طبیعی زیادی اتفاق افتاده و این ممکنه که اتلانتیسی در قدیم وجود داشته بوده و حالا به دلیل اتفاق افتادن یه سری وقایع طبیعی مثل زلزله، رانش زمین یا هر چیزه دیگری رفتن باشه زیر زمین. و حالا ممکنه بعدش به دلیل گرم شدن زمین و اب شدن یخچال های قطبی اب روش جمع شده باشه و یه اقیانوس بن وجود اومده و در واقع یکی از قاره های زمین زیر اب رفته🤷

  29. Goli می گوید

    انسان ها از نسل ادم و حوا هستند. دانشمندان متوجه شدند که دی ان ای(DNA) تمام انسان ها به یک واحد میرسه و این ثابت میکنه که ما از نسل ادم و‌ حوا هستیم. حالا این به کنار بریم سر اتلانتیس! همونطور که میدونید بلا های طبیعی زیادی اتفاق افتاده و این ممکنه که اتلانتیسی در قدیم وجود داشته بوده و حالا به دلیل اتفاق افتادن یه سری وقایع طبیعی مثل زلزله، رانش زمین یا هر چیزه دیگری رفتن باشه زیر زمین. و حالا ممکنه بعدش به دلیل گرم شدن زمین و اب شدن یخچال های قطبی اب روش جمع شده باشه و یه اقیانوس بن وجود اومده و در واقع یکی از قاره های زمین زیر اب رفته🤷!!!!!

  30. Asal می گوید

    آتلانتیس همون قاره نوح هست و احتمالا مکانش زیر مثلث برموداست چون تصاویری ک ازین نقطه گرفتن چیز های عجیبی شبیه هرم و اشیادیگه رو نشون داده
    واین میتونه دلیل اینکه مثلث برمودا چرا انقد نقطه مشوش و آشفته ای هست رو نشون بده (چون آشفتگی این مکان همون عذاب سختتتتتت قوم نوح هست ک هنوز تموم نشده)

  31. kian می گوید

    وجود آتلانتیس و داستان پردازی در مورد اون فقط باب میل مذهبی جماعت و اونایی هست که اعتقاد به یه منجی دارند که یه روز با یه طبق پر از پول و خوشبختی میاد سراغشون.

  32. شاعر می گوید

    سلام ، جهت اطلاعات بیشتر درباره آتلانتیس و جزئیات مربوط به آن به کتاب آتلانتیس نوشته ادگار کیسی مراجعه کنید . در آمریکا یک موسسه تحقیقاتی به نام ادگار کیسی تشکیل شده و به جزییات خوانشهای او می پردازد . آنچه که او در این خوانشها انجام داد دسترسی به کتابخانه آکاشیک افرادی بود که برای درمان و سایر موارد به او مراجعه میکردند . در میان این مراجعات ، افرادی بودند که به نحوی به آتلانتیس مربوط می شدند . ادگار کیسی بعد از آن اطلاعات بسیار زیادی درباره سابقه و تاریخ گمشده آتلانتیس به دست آورد . بهترین و مورد اطمینان ترین منبع و مدرک درباره تاریخ گمشده آتلانتیس کتاب او و حوانش های او در مراجعه به کتابخانه آکاشیک افراد می باشد .

  33. Aysan mohammdiboini می گوید

    آتلانتیس حقیقت محضه!
    من هم مسلمونم. اما قدرت خدارو انکار نمیکنم.
    من نظریه میدم . که این شهر بر اثر سونامی رفته زیر آب.

  34. رضا می گوید

    به نظر منم آتلانتیس وجود داشته و دلایل زیادی در موردش هست
    آتلانتیس روی آب نبوده بلکه یه شهری در یا شهرهایی در مجاورت با رود های زیاد بوده و رود های زیادی از این شهر ها میگذشته و مال بیش از ۱۰ هزار سال قبله و بقایاش رو در صاحارا میشه دید و حتی الگوی شهر هم که دایره ای هست وجود داره و مطابقت داره با چیزی که افلاطون نقل میکنه

  35. Aysan mohammdiboini می گوید

    امیدامیدوارم یه روز به آتلانتیس برم!

  36. Siid mehdi می گوید

    ایرانیهاازگذشته‌یکتاپرست‌بودند
    وآتش‌رانمیپرستیدندبلکه‌به‌خاطر
    قدرت‌تطهیروپاک‌کنندگی‌همچون
    آتش‌جهنم‌که‌گنه‌کاران‌راپاک‌میکند
    مقدس‌میدونستن
    ایرانیهاازقبل‌ازاسلام‌‌هم‌حرمت‌زن
    رانگه‌داشته‌ودرتخت‌جمشیدو
    تالارپذیرایی‌آقایان‌هیچ‌تصویری
    اززنان‌خودوبیحجاب‌بردیوارتالار
    ترسیم‌نمیکردن،
    زمانیکه‌این‌غرب‌وهالیبودش‌وجود
    نداشت‌درشهرسوخته‌زابل‌امروزی
    ۵۰۰۰سال‌پیش‌ایرانیهامتمدن‌و
    جراح‌وجنازه‌زنی‌که‌چندسال‌پیش
    درشهرسوخته‌پیداکردن‌چشم‌مصنوعی
    داشته‌وجسدمردی‌راپیداکردن‌که
    روی‌جمجمش‌جراحی‌مغزشده
    غرب‌وحشی‌وآمریکای‌جنایتکار
    که‌وقتی‌کشف‌شدبومیهای‌اونجارا
    قتل‌عام‌میکردن‌برای‌بریدن‌سرآنها
    جایزه‌میذاشتن‌راچه‌به‌این‌غلتا‌که‌ایران
    متمدن‌رابافیلمهایی‌مثل‌۳۰۰وحشی
    بدونن
    وقتی‌درکشورهای‌اسلامی‌ویکتاپرست
    چون‌ایران‌حمام‌وکتابخونه‌عمومی‌داشت
    درکشورهای‌غربی‌واروپایی‌نمیدونستن
    بایدبابوی‌بدبدنشان‌چه‌کنن
    وکتابها‌ودانشمندان‌بزرگی‌رابه
    آتش‌میکشیدن‌که‌چرامثلأمثل‌گالیله
    میگفتن‌زمین‌گرده‌ویازمین‌داره
    به‌دورخورشیدمیچرخه
    بریدازمنابعی‌مطمئن‌تحقیق
    کنین‌نه‌ازفیلمهای‌سرتاپادروغ
    هالیبود
    خوبه‌وحشی‌گریهاشون‌تاچند‌دهه
    پیش‌توفیلمهای‌وسترنشون‌که
    تاریخ‌هم‌اون‌وحشیگریهاراتأیید
    میکنه‌مشهودبود

  37. Aysan می گوید

    اولا شما از کجا می دونید اونا حجاب رعایت می کردند؟ مگه اونجا بودی وبا چشم خودت دیدی ؟ ازکجا معلوم ؟شاید اونا اصلا نمی خواستند تصویری از زنان به جا بگذارند. ویک سوال دیگه هم داشتم . دین مسیحیت و آتش پرستی چه ربطی به آتلانتیس داره؟

  38. sølitary ghost می گوید

    امکان اینکه توسط نثلث برمودا بلعیده شده باشه زیاده…
    آتلانتیس خیلی وقته تو اعماق اقیانوس فرو رفته و هنوز بشر در حال کشفه ..
    و اینکه هرچیزی رو به دین ربط ندین

  39. sølitary ghost می گوید

    مثلث برمودا*

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.