۷ نکته جالب درباره کفن تورین

احتمالاً هیچ کشف باستان شناسی به اندازه کفن تورین (Shroud of Turin) مورد بحث و مناظره نیست، به باور بسیاری از مردم این کفن، کفن حضرت عیسی است. این کفن یک تکه پارچه کتانی به طول ۴٫۲ متر است که چهره مردی را با بدنی مملو از زخم نشان می‌دهد. 

در ۱۳۵۳ میلادی یک کلیسای کاتولیک در فرانسه، کفن را به طور رسمی تایید کرد. اکنون با گذشت صدها سال از کشف آن، به عنوان نماد بسیار مهمی برای مسیحیان جهان به حساب می‌آید. در ادامه به ذکر ۷ نکته جالب درباره این اثر باستانی می‌پردازیم.

۱- کفن تورین اولین بار در فرانسه ظاهر شد 

اولین شواهد تاریخی کفن تورین به سال ۱۳۵۳ میلادی در شهر لیر (Lirey) فرانسه برمی‌گردد. گفته می‌شود که یک شوالیه فرانسوی به نام جفروی دچارنی (Geoffroi de Charny) آن را به عنوان کفن حضرت عیسی به کلیسای لیر تقدیم کرد. هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی رسیدن آن به دچارنی در دست نیست، همچنین مشخص نیست که در طول ۱۳۰۰ سالی که حضرت عیسی دفن شده بود، کفن در کجا و نزد چه کسی بوده است.

۲- پاپ خیلی زود اعلام کرد که کفن واقعی مسیح نیست

پس از این که کلیسای لیر کفن را به معرض نمایش گذاشت، کلیسا شروع به جذب زائر نموده و درآمد زیادی کسب کرد. با این حال، بسیاری از اعضای برجسته کلیسا نسبت به اصالت آن تردید داشتند.

در حدود سال ۱۳۸۹ میلادی پیر دآرسی (Pierre d’Arcis) اسقف ترویس فرانسه، گزارشی به پاپ کلمنت هفتم (Clement VII) ارسال و در آن ادعا کرد که یک هنرمند اعتراف نموده که کفن را جعل کرده است. علاوه بر این، دآرسی ادعا کرد که اسقف کلیسای لیر می‌دانست که کفن جعلی است اما به هر ترتیب از آن برای جمع آوری پول استفاده کرده است. در پاسخ پاپ اعلام کرد که این پارچه، کفن دفن شده مسیح نیست. با این وجود، وی گفت که کلیسای لیر می‌تواند صرفاً آن را به عنوان یک نماد مذهبی و نه “تاریخی” نمایش دهد.

۳- تکفیر نوه دچارنی به خاطر فروش کفن به خاندان سلطنتی ایتالیایی

در سال ۱۴۱۸ هنگامی که شهر لیر در تهدید جنگ بود نوه دچارنی، مارگارت دچارنی (Margaret de Charny) و همسرش به کلیسا پیشنهاد دادند که پارچه را در قلعه خود محافظت کنند. همسر مارگارت به کلیسا تعهد داد که در صورت برقراری آرامش آن را به کلیسا برگرداند. اما مارگارت از بازگرداندن کفن امتناع نموده و با برگزاری تور آن را به عنوان کفن واقعی مسیح تبلیغ کرد. 

در سال ۱۴۵۳ مارگارت کفن را در ازای دو قلعه به خاندان سلطنتی ساووی (Savoy) که بر بخش‌هایی از فرانسه، ایتالیا و سوئیس امروزی حکومت می‌کرد فروخت (این خاندان بعدها به حکومت ایتالیا رسید). در نتیجه کلیسا به خاطر فروش کفن، برای مارگارت مجازات تکفیر صادر نمود.

۴- قبل از انتقال به تورین، تقریباً در آتش سوزی گم شد

در سال ۱۵۰۲ خاندان ساووی کفن را در کلیسای سنت چپل (Sainte-Chapelle) در شهر شمبری (Chambéry) که اکنون بخشی از فرانسه است، نگهداری می‌کرد. در سال ۱۵۳۲ کلیسا دچار آتش سوزی شد، آتش بخشی از پوشش نقره محافظ کفن را ذوب کرد، نقره مذاب بر روی بخشی از کفن افتاده و درون آن را سوزاند. علائم سوختگی و لکه‌های آب که برای خاموش کردن آن استفاده شده است، امروز نیز دیده می‌شود.

در سال ۱۵۷۸ خاندان ساووی کفن را به کلیسای جامع سنت جان باپتیست در تورین منتقل کرد که بعداً جزئی از خاک ایتالیا شد. از آن زمان تاکنون کفن در این کلیسا مانده است (البته به جز جنگ جهانی دوم که به خاطر ایمنی آن را جابه‌جا کردند).

 کفن تورین
سوختگی‌های ناشی از آتش سوزی و لکه‌های خون بر روی کفن مشاهده می‌شوند

۵- مطالعات علمی زیادی درباره آن صورت گرفته

علیرغم این واقعیت که پاپ کلمنت هفتم صدها سال پیش کفن را تقلبی اعلام کرد، اما هنوز هم اصالت کفن مورد بحث است. از قرن بیستم، مطالعات علمی زیادی بر روی آن صورت گذفته است.

در دهه ۱۹۷۰، پروژه تحقیقاتی کفن تورین (Shroud of Turin Research Project) اعلام کرد که لکه‌های خون روی پارچه، خون واقعی انسان هستند. در سال ۱۹۸۸ یک گروه از دانشمندان گفتند که تجزیه و تحلیل آنها نشان می‌دهد که قدمت کفن به سالهای ۱۲۶۰ تا ۱۳۹۰ میلادی می‌رسد، در حالی که گروه دیگر گفتند که تجزیه و تحلیل آنها نشان می‌دهد که کفن مربوط به ۳۰۰ سال قبل از میلاد تا ۴۰۰ سال بعد از میلاد است. در سال ۲۰۱۸ محققان با استفاده از روش‌های پزشکی قانونی استدلال کردند که لکه‌های خون روی کفن نمی‌تواند متعلق به مسیح باشد.

۶- توسط شیشه ضد گلوله محافظت می‌شود

کفن تورین با امنیت بسیار زیادی نگهداری می‌شود، بندرت به عموم مردم نشان داده شده و توسط دوربین‌های امنیتی و شیشه‌های ضد گلوله محافظت می‌شود. آتش سوزی کلیسای جامع سنت جان باپتیست در سال ۱۹۹۷ باعث شد تا کمی از اقدامات امنیتی کاسته شود زیرا در آن آتش سوزی، آتش نشانان به سختی ۴ لایه شیشه ضد گلوله را شکستند تا پارچه را بیرون بیاورند.

 کفن تورین

۷- کفن در عصر دیجیتال

در آوریل سال ۲۰۲۰، اسقف اعظم تورین، سزاره نوسیگلیا (Cesare Nosiglia) اعلام کرد که با توجه به قرنطینه ناشی از همه گیری کووید-۱۹، مردم سراسر جهان در عید پاک می‌توانند کفن را به صورت آنلاین مشاهده کنند. اسقف اعظم نوسیگلیا اظهار داشت به علت این که در طول بحران جهانی کووید-۱۹ هزاران نفر خواستار مشاهده کفن هستند، این امکان را برای مردم فراهم می‌کند. آخرین بار در سال ۲۰۱۵ کفن به نمایش عموم گذاشته شده بود.

 

بیشتر بخوانید: ۲۵ کشف اسرار آمیز باستان شناسی

مطالب مشابه
1 نظر
  1. آرمین می گوید

    خیلی برام جالبه که اطلاعات اشتباه رو راجب کفن تورین به خورد ملت میدید، و اسم سایت هم علمیها گذشتید! طبق آخرین اخبار احتمال قوی دادند برای یشوعا ناصری باشه این کفن. مستندش هم ساخته شده. و خون چیز عحیبی نیست در مفن.. تصویر ایکس ری هست که در تار و پود کفن نقش بسته، که قابل توضیح نیست.. گویا یک اتفاق عجیبی در داخل کفن رخ داده، مانند انفجار نور که این تصویر نقش بسته، که از طریق اون تصویر داتشمندان توانستند تصویر سه بعدی مسیح را مدلسازیذکنند. لطفا دروغ به خورد ملت ندید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.