سیاره شبه زمین بارنارد بی می تواند میزبان حیات بیگانه باشد

محققان بر این باورند که سیاره شبه زمین و غول پیکر بارنارد بی با فاصله شش سال نوری از زمین می تواند پتانسیل لازم برای تشکیل حیات اولیه را در خود داشته باشد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، بارنارد بی (Barnard b) سیاره ای است که در مدار خود دور ستاره بارنارد می چرخد و دومین سیستم ستاره ای نزدیک به زمین است. اعتقاد بر این است که این سیاره بسیار سرد، با درجه حرارت ۱۵۰ درجه زیر صفر مشابه قمر مشتری یعنی اروپا است.

محققان می گویند که این سیاره می تواند یک هسته سنگین و بزرگ آهن-نیکل داشته باشد که در اینصورت احتمال فعالیتهای ژئوترمال را افزایش میدهد، این وضعیت اجازه تشکیل حیات را میدهد. ادوارد گینان (Edward Guinan) از دانشگاه اخترفیزیک ویلانوا (Villanova) میگوید: فعالیت ژئوترمال می تواند محدوده زندگی زیر سطحی ایجاد کند، همانند دریاچههای زیرزمینی در قطب جنوب. 

بیشتر بخوانید: دانشمند ناسا می گوید که موجودات فرازمینی قبلا از زمین بازدید کرده اند

ما میدانیم که دمای سطح قمر اروپا شبیه بارنارد بی است، اما به دلیل گرمایش جزر و مدی احتمالا اقیانوسهای مایع در زیر سطح یخی آن وجود دارد. گینان در ادامه میگوید: اگر در این سیاره آب وجود داشته باشد گرمایش ژئوترمال میتواند منجر به تشکیل محدوده حیات در زیر سطح یخی شود. گرمایش زیر سطحی قمر اروپا بیشتر در اثر جزر و مد ایجاد میشود تا بر اثر فعالیت های ژئوترمال.

سیاره شبه زمین؛ بارنارد بی می تواند میزبان حیات بیگانه باشد

مهمترین جنبه کشف ستاره بارنارد در حال حاضر این است که دو سیاره نزدیک به خورشید در این سیستم ستارهای به عنوان سیارات میزبان حیات شناخته میشوند. 

اسکات انگل (Scott Engle) یکی نویسندگان این مقاله میگوید: این نظریه مطالعات قبلی که بر پایه ماموریتهای تلسکوپ کپلر انجام شده را تایید کرده و اشاره میکند که چنین سیارههایی در کهکشان راه شیری بسیار متداول هستند و حتی میتواند دهها میلیارد از آنها وجود داشته باشد.

ستاره بارنارد در مقایسه با خورشید ما دو برابر چگالی دارد و سن آن ۹ میلیارد سال است. سیاره شبه زمین بارنارد بی سه برابر زمین جرم دارد و هر سال آن ۲۳۳ روز است، فاصله آن از ستاره بارناد مشابه با فاصله عطارد از خورشید است.

بیشتر بخوانید: کشف سیگنال های رادیویی مرموز و تکراری از یک کهکشان با فاصله ۱٫۵ میلیارد سال نوری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.