شبیه سازی سیاه چاله کمان ای در مرکز کهکشان راه شیری

گروهی از محققان بین المللی یک شبیه سازی شگفت‌انگیز از سیاه‌چاله کمان ای در مرکز کهکشان راه شیری انجام دادند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، محققان دانشگاه رابوود در هلند و دانشگاه گوته در آلمان اولین شبیه سازی واقعیت مجازی را جهان در ساخته اند. در این انیمیشن گرد و غبار و گاز با سرعت ۹۰،۰۰۰ کیلومتر در ثانیه به دور کمان ای (Sagittarius A*) می‌چرخند.

محققان می‌دانند که این سیاه‌چاله غول پیکر در وسط کهکشان راه شیری است، اما به علت پلاسمای عظیم در مقابل آن، نمی‌توانند آن را به خوبی ببینند. دانشمندان از مدل کمان ای برای نشان دادن آنچه که سیاه‌چاله با چشم غیر مسلح دیده می‌شود، استفاده کردند. آنها می‌گویند که یک تصویرسازی ۳۶۰ درجه با واقعیت مجازی (VR) می‌تواند کمک زیادی به مطالعه این سیاه‌چاله کند.

 

بیشتر بخوانید: سیاه‌چاله چیست و چه چیزی در درون آن وجود دارد؟

جودی داولار (Jordy Davelaar)  یکی از اعضای تیم می‌گوید: شبیه سازی واقعیت مجازی ما یک دیدگاه واقع بینانه از محیط اطراف سیاه‌چاله ایجاد می‌کند و به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که یک سیاه‌چاله چگونه رفتار می‌کند. سفر به سیاه‌چاله در دوران ما غیرممکن است، بنابراین شبیه سازی چنین سیاه‌چاله‌های غول پیکر کمک زیادی به درک اینکه ما در کجای جهان قرار داریم می‌کند. 

کمان ای حدود ۲۶۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، هر سال نوری نیز برابر با ده تریلیون کیلومتر است. ترکیب سیاه‌چاله نامشخص است ولی یک درصد آن گرد و غباری است که در اطراف آن می‌چرخند. کمان ای با تلسکوپ قابل مشاهده نیست زیرا نور را جذب می‌کند و علاوه بر آن پشت غبارهای مارپیچی کهکشان راه شیری قرار دارد.

پرفسور هینوفالک (Heino Falcke) از دانشگاه رادبود گفت: شبیه سازی تیم اولین گام مشخص دانشمندان برای تجسم سیاه چاله است. همه ما یک تصویر از چگونگی سیاه‌چاله در سر خودمان داریم، اما حالا با پیشرفت علم تقسیر بسیار دقیقتری  از آن داریم بخصوص این سیاه‌چاله که بنظر می‌رسد متفاوت از بقیه است. 

بیشتر بخوانید: ثبت اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.