عامل انقراض دایناسورها قاتل سلولهای سرطانی

بنا به تحقیقات دانشمندانی از کشورهای چین و انگلیس، فلز ایریدیوم که منشا آن از شهاب سنگها است می­تواند برای درمان سرطان مفید باشد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از newatlas، بیش از ۶۵ میلیون سال پیش، یک سیارک به بزرگی ۱۰ کیلومتر در زمین افتاد و دایناسورها را از بین برد. اما اکنون میراث این سنگ فضایی بزرگ ممکن است برای درمان برای سرطان مفید باشد و بدون کشتن سلولهای سالم، تومورهای سرطانی را از بین ببرد.

تکنیک های مبتنی بر لیزر به عنوان راههای درمان سرطان همانند شیمی درمانی مورد استفاده قرار می­گیرند، محققان دانشگاه واوریک (Warwick) در انگلستان و دانشگاه سان یات سن (Sun Yat-Sen) در چین نور لیزری یافته اند که می­تواند عنصر ایریدیوم را تبدیل به قاتل تومورهای سرطانی کند.

در ابتدا تیم تحقیقاتی ایریدیوم را با مواد آلی ترکیب نمود، سپس آنرا به سلولهای سرطانی ریه که در آزمایشگاه کشت یافته بود، اضافه کردند. هنگامی که نور لیزر قرمز بر روی آن تابانده شد این ترکیب فعال می شود و اکسیژن ملکولی و دوگانه را در تومور تبدیل به اکسیژن تکی می کند، شکل سمی عنصر اکسیژن که سلول های سرطانی را  به طور موثر می کشد. با در نظر گرفتن اینکه سلولهای سرطانی در برابر روشهای درمانی مقاوم شده اند، این روش بسیار مهم است.

مطالعه های بیشتر نشان داد که این ترکیب موثر بوده، زیرا توانسته است به هر لایه از تومور نفوذ کند. برای مشخص کردن اینکه در طول این فرایند دقیقا چه اتفاقی رخ می­دهد، تیم با استفاده از طیف سنج جرمی با وضوح فوق العاده بالا برای مشخص نمودن پروتئین های موجود سلول های سرطانی را مورد هدف قرار داد. مشخص گردید که ترکیب ایریدیوم با مواد آلی، پروتئینهای مسئول متابولیسم گلوگز را که عامل حیاتی در زنده ماندن سلولهای سرطانی می­باشد را مورد هدف قرار داده است.

با این حال، زمانی که محققان ترکیب ایریدیوم را بر روی یک لایه از بافت سلول غیر سرطانی آزمایش کردند، ترکیب تاثیری روی آنها نداشت، به نظر می رسد که این درمان بسیار هدفمند بوده و به سلول های سالم حمله نمی­کند. ایریدیوم عنصر بسیار نادر در زمین است که منشا اصلی آن شهاب سنگها است.

پیتر سدلر (Peter Sadler) نویسنده مقاله می­گوید: از فلز گرانبهای پلاتینیوم در ۵۰ درصد از داروهای سرطانی استفاده می­شود. در حال بررسی پتانسیل سایر فلزات گرانبها مانند ایریدیم هستیم که برای تهیه داروهای هدفمند جدید برای از بین بردن سلول های سرطانی که در برابر روشهای درمانی مقاوم هستند می­تواند با کمترین عوارض جانبی مورد استفاده قرار گیرد.

 

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.