کشف ساختارهای غول پیکر شبیه بالون در مرکز کهکشان راه شیری

تیم بین المللی از دانشمندان با استفاده از رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی (SARAO) و رادیو تلسکوپ میرکت (MeerKAT) یک جفت حباب بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که ظاهری شبیه به یک ساعت شنی بزرگ دارد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌میل، گفته می‌شود که این پدیده یکی از بزرگترین سازه‌هایی است که تاکنون در کهکشان ما مشاهده شده و احتمالاً نتیجه فوران انرژی زیاد در نزدیکی سیاه چاله فوق سنگین کهکشان است که میلیون ها سال پیش رخ داده است. با وجود اینکه این سازه مدت زمان طولانی در کهکشان ما وجود دارد اما اخیراً به لطف ابزار پیشرفته میرکت مشاهده آن امکان‌پذیر شده است، این تلسکوپ می‌تواند انتشار رادیویی را حتی از پس ابرهای متراکم گرد و غبار در فضا تشخیص دهد.

در این مقاله که در نشریه Nature به چاپ رسیده دانشمندان این ساختار به ساعت شنی تشبیه کرده‌اند. به گفته این تیم، این ساختار صدها سال نوری طول دارد.

ایان هیوود (Ian Heywood) از دانشگاه آکسفورد و اولین نویسنده این تحقیق گفت: مرکز کهکشان ما نسبت به سایر کهکشان‌ها که دارای سیاه‌چاله‌ مرکزی بسیار فعالی هستند، بسیار آرام است.

با این وجود سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری هر از گاهی به صورت نامشخص فعال شده و به طور دوره‌ای انبوهی از گرد و غبار و گاز را بلعیده و شعله‌ور می‌شود. ممکن است در یکی از این بلعیدن‌های طغیانی، انفجاری رخ داده که سبب به وجود آمدن این ساختار شده است.

این پژوهش نخستین تحقیقی است که با استفاده از داده‌های آرایه ۶۴ دیش کامل میرکت منتشر می‌شود. این تلسکوپ تابستان سال گذشته راه‌اندازی شد. 

بیشتر بخوانید: اولین فیلم از یک سیاهچاله پنهان در مرکز کهکشان راه شیری

به گفته تیم تحقیقاتی این کشف می‌تواند به حل اسرار قبلی کمک کرده و در حل سوالات مربوط به ماهیت رشته‌های مغناطیسی که از دهه ۱۹۸۰ مشاهده می‌شوند کمک کند. طول این ساختارهای رادیویی ده‌ها سال نوری بوده و یک سال نوری عرض دارند.

کشف ساختارهای غول پیکر شبیه بالون در مرکز کهکشان راه شیری

فرهاد یوسف زاده (Farhad Yusef-Zadeh) از دانشگاه شمال غربی (Northwestern University) می‌گوید: حباب‌های رادیویی کشف شده با میرکت به کشف منشأ رشته‌های مغناطیسی کمک می‌کنند. تقریباً بیش از ۱۰۰ رشته در محدوده حباب‌های رادیویی قرار دارند.

این تیم مشاهدات بسیار دقیقی از مرکز کهکشان راه شیری با استفاده از آرایه میرکت انجام دادند که مشخص شد که این حباب‌های دوقلو از نظر اندازه و مورفولوژی تقریباً یکسان هستند. این نشان می‌دهد که این ساختار در طول یک انفجار شدید ایجاد و در فضای میان ستاره‌ای در جهت مخالف فوران تشکیل شده‌اند.

فرناندو کامیلو (Fernando Camilo) از رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی در کیپ تاون گفت: این حباب‌های عظیم‌الجثه تاکنون به خاطر وجود تابش‌های رادیویی بسیار روشن در مرکز کهکشان پنهان شده بودند. با این کشف غیرمنتظره در کهکشان راه شیری شاهد تجلی تازه‌ای از جریان‌های ماده و انرژی در مقیاس کهکشانی هستیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کهکشان راه شیری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.