هیراکس تلسکوپی برای بررسی راز سیگنال‌های ناشناخته

پژوهشگران در حال ساخت یک تلسکوپ جدید با نام هیراکس برای بررسی سیگنال‌های مرموزی که با زمین برخورد می‌کنند، هستند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌میل، ممکن است یک تلسکوپ بزرگ جدید بتواند راز سیگنال‌های پنهانی که روزانه از منابع نامشخصی به زمین برخورد می‌کنند را آشکار سازد.

هدف پروژه ۴.۹ میلیون دلاری هیراکس (HIRAX) که به سرپرستی دانشگاه کوازولو ناتال (UKZN) در آفریقای جنوبی صورت می‌گیرد، کشف انفجار رادیویی سریع (FRBs) است. این سیگنال‌های سریع و درخشان، به طور موقت و تصادفی ظاهر می‌شوند و همین موضوع، موجب شده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون، تنها بیست سیگنال کشف و بررسی شوند اما دانشمندان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ هیراکس بتوانند تا ۱۲ سیگنال را در هر روز اسکن کنند.

هیراکس تلسکوپی برای بررسی راز سیگنال‌های ناشناخته

از آنجا که اکتشاف در بخش وسیعی از آسمان، با ابزار به کار رفته در هیراکس ممکن است، شاید این ابزار بتواند سیگنال‌ها را به محض ظاهر شدن در آسمان بررسی کند. متخصصان حدس می‌زنند که سیگنال‌ها، از منابع بی‌شماری ساطع شوند و می‌توانند دلایلی از جمله شهرنشینی روی زمین و بقایای به جا مانده از انفجار سیاه‌چاله‌ها داشته باشند (بیشتر بخوانید: ماهواره تس؛ شکارچی سیارات فراخورشیدی جستجوی خود را آغاز کرد).

دانشمندان امیدوارند پروژه هیراکس که مجموعه هزار بشقاب ماهواره به پهنای شش متر را در دو ناحیه نیمکره جنوبی شامل می‌شود، پاسخگوی سوالاتی از این دست باشد. پژوهشگران در حال حاضر، چهار بشقاب ماهواره آزمایشی را در منطقه کارو در آفریقای جنوبی قرار داده‌اند و قصد دارند سه بشقاب دیگر را نیز در استرالیای جنوبی قرار دهند.

هیراکس تلسکوپی برای بررسی راز سیگنال‌های ناشناخته

تلسکوپ هیراکس، ویژگی‌های انرژی تاریک جهان را بین هفت تا ۱۱ میلیارد سال پیش بررسی خواهد کرد. انرژی تاریک، نوع ناشناخته‌ای از انرژی است که همهٔ فضا را به صورت فرضی در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را افزایش می‌دهد. برای نقشه‌برداری از هیدروژن خنثی در جهان، باید عملکرد تلسکوپ بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز باشد.

هیراکس تلسکوپی برای بررسی راز سیگنال‌های ناشناخته

پژوهشگران امیدوارند این تلسکوپ بتواند برای نخستین بار، موقعیت انجار رادیویی سریع را در کهکشان‌های میزبان مشخص کند. دکتر آلبرت وان جارسولد (Albert van Jaarsveld)، رئیس دانشگاه کوازولو ناتال گفت: هدف از ساخت این تلسکوپ، توصیف اثرات انرژی تاریک بر توزیع کهکشان‌هاست.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.