اثبات نظریه نسبیت عام انیشتین پس از یک انفجار بزرگ در فضا

دانشمندان با بررسی امواج حاصل از برخورد ۲ ستاره نوترونی به همدیگر اعلام کردند که این رخداد نیز نتوانست نظریه نسبیت عام انیشتن را رد کند.  

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، گرانش نیرویی بزرگ و عجیب و دشوار برای مطالعه است. به نوعی از طریق امواج در فضا حرکت می کند، همانند امواج نور. اما تشخیص این امواج ظریف برای ما دشوار است. آنها در مقادیر قابل اندازه گیری پس از وقایع عظیم، مانند برخورد سیاهچاله ها رخ می دهد. ما قادر به شناسایی آنها نبودیم تا اینکه اولین موج گرانشی را در سال ۲۰۱۵ تشخیص دادیم. سپس در سال ۲۰۱۷، اخترشناسان برای اولین بار امواج گرانشی و نور را از یک رویداد برخورد ستاره نوترونی تشخیص دادند. اکنون محققان از داده های آن رویداد برای تایید بعضی از حقایق اساسی در جهان استفاده می کنند.

محققان در مقاله ای که برای اولین بار در ماه نوامبر ارائه دادند، اعلام کردند که هیچ شواهدی از نشت گرانشی (gravitational leakage) پیدا نکرده اند. دانشمندان بر این باورند که نیروی گرانش ممکن است به ابعاد وسیعی نفوذ کند که حتی اگر نور هم نمی تواند به آن نفوذ کند. اگر که اتفاق رخ دهد نیروی گرانش در حال عبور از فضا بیشتر از نور، انرژی از دست می دهد. اما مقایسه امواج نور و گرانش حاصل از برخورد ستاره نوترونی نشان داد که این اتفاق نمی افتد.

آلبرت انیشتین در نظریه نسبیت عام میگوید نیروی جاذبه همه ابعاد در جایی که به آن تعلق دارند قرار دارند. محققان در این مطالعه همچنین امواج گرانشی را برای اینکه آیا ممکن است گراویتون (ذره حامل گرانش) مانند دیگر ذرات جرم داشته باشد، تجزیه و تحلیل کردند. اگر چنین چیزی به عنوان یک جاذبه عظیم (massive graviton) وجود داشته باشد، امواج گرانشی نیز جرم دارند و اگر این امواج جرم داشته باشند، نشانه های حرکتی، بر خلاف ذرات نور که بی وزن هستند، از خود نشان خواهند داد.

این اتفاق نظریه نسبیت عام را نقض خواهد کرد، اما این اتفاق نیفتاد. به طور کلی، محققان بر این باورند که نظریه های انیشتین درباره گرانش عمدتا دست نخورده باقی می مانند و یک روز ممکن است تغییر کنند. حتی پس از برخورد ۲ ستاره نوترونی به یکدیگر نظریه های انشتین به همان شکل خود باقی ماندند.

.

بیشتر بخوانید: نظریه نسبیت عام انیشتین چیست؟

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.