اولین مارمولک اصلاح شده ژنتیکی صورتی

محققان دانشگاه جورجیا برای اولین بار در تاریخ موفق به دستکاری ژنتیکی مارمولکهای آنول قهوهای شدند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newatlas، نام علمی این مامورلکها آنولیس ساگری (Anolis sagrei) است و اکنون در دانشگاه جورجیا ۴ عدد از مارمولکهای ژنتیکی صورتی وجود دارد. این مارمولکهای زال نتیجه اولین تلاش موفقیت آمیز  جهان برای تولید یک خزنده اصلاح شده ژنتیکی هستند. این پژوهش میتواند پیامدهای پزشکی برای انسان داشته باشد.

داگلاس منک (Douglas Menke) سرپرست تیم تحقیقاتی به این دلیل که جمعیتهای مختلف مامورلکهای آنول قهوهای در جزایر کارائیب هرکدام به طور مستقل ویژگیهای متمایزی داشتند، آنها را برای مطالعه انتخاب کرد.

به طور معمول دانشمندان با استفاده از ابزار ویرایشگر ژن کریسپر (CRISPR)، ویرایشگر ژن را به تخم تازه باروری شده یا جنین تک سلولی تزریق می کنند. این باعث جهش در دی‌ان‌ای میشود که در تمام سلولهای توسعه یافته تولید میشود.

با این حال در خزندگان، گونههای ماده قادر به نگهداری اسپرم در تخم خود برای مدت زمان طولانی پس از جفت گیری هستند که این امر می تواند تعیین این که آیا لقاح واقعا در تخم رخ داده را مشکل کند. علاوه بر این، هنگامی که لقاح در  تخم انجام میشود پوسته نرم و عدم وجود فضای داخلی در آن دستکاری جنین بدون آسیب رساندن به آن را دشوار میکند.

اولین مارمولک اصلاح شده ژنتیکی صورتی

برای رفع این چالشها منک و همکارانش از ابزار CRISPR-Cas9 برای تزریق پروتئین کریسپر به تخمهای نابالغ که در تخمدانهای مارمولک آنول ماده قرار داشتند، استفاده کردند. آنها ۱۴۶ تخم را به ۲۱ مارمولک ماده تزریق کرده و ژن تیروزیناز (با غیرفعال شدن این ژن موجود زال میشود) را هدف گرفتند، در نهایت پس از چند هفته ۴ مارمولک صورتی به دنیا آمدند.

منک میگوید: این یک شگفتی بزرگ بود باعث شد نیازهای عملکردی ژن را بدون نیاز به پرورش حیوانات جهش یافته برای تولید فرزندانی که ژن جهش یافته را از هر دو والدین به ارث می برند، ببینیم. این یک صرفه جویی در وقت است. 

این تحقیق می تواند منجر به بهبود درمان مشکلات چشم در انسان شود. در حالیکه تروزیناز برای مطالعه بر روی چشم در انسان و مارمولک آنول ضروری است ولی در جاندارانی مانند موشها وجود ندارد. با این تحقیق ممکن است که آنولها برای مطالعات چشم پزشکی مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: کشف انگل جدید با نام نابودگر حشرات

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.