زمین با بازیافت رسوبات دریایی الماس می سازد

نتیجه مطالعات گروهی از دانشمندان استرالیایی نشان میدهد که زمین با بازیافت رسوبات اقیانوسی در گوشته، الماس میسازد. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تک تایمز، تشکیل این سنگهای گرانبها زمان زیادی طول میکشد به همین علت ردیابی منشاء آنها برای دانشمندان یک چالش بزرگ است، اما با کشف علائمی از نمک دریایی در الماس شواهدی از منشاء آنها پیدا شده است.

دکتر مایکل فورستر (Michael Förster) پژوهشگر دانشگاه مک کواری (Macquarie) و نویسنده این مقاله می گوید: یک نظریه درباره نمکهای موجود در الماس وجود دارد که منشاء آنها را به آب دریا نسبت می دهد ولی این نظریه قابل آزمایش نیست.

نظریه دیگر این است که قطعات بزرگی از سنگهای بستر دریا که دربردارنده کانیها هستند به گوشته فرو میروند، جایی که دما و فشار بالا سبب کانی سازی میشود. پس از آن این کانیها با نوعی ماگمای آتشفشانی به نام کیمبرلیت (kimberlite) ترکیب شده و به سطوحی از الماس تبدیل میشوند.

بازسازی الماس

در این تحقیق جدید که در نشریه Science Advances منتشر شده فورستر و همکارانش از الماسهای رشتهای (fibrous diamonds) استفاده کردند، این نوع از الماسها از کربن خالص تشکیل نشدهاند. این الماسهای کدر حاوی مقدار کمی سدیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی هستند. گرچه این نوع الماس در جواهرسازی ارزش کمی دارد ولی برای زمین شناسان بسیار مفید هستند زیرا با مطالعه آنها می توان به منشاء و تاریخ شکل گیری آنها پی برد.

بیشتر بخوانید: یک کوادریلیون تن الماس در زمین وجود دارد

الماسهای رشتهای سریعتر از الماسهای خالص رشد میکنند در نتیجه مقداری مایع در درون آنها به دام میافتد.برای دیدن اینکه آیا این مایعات نمکی از اقیانوس هستند، تیم مطالعاتی آزمایشاتی انجام داده و شرایط تشکیل الماس را بازسازی کردند.

نمونههای رسوبات دریایی همراه با یک سنگ پریدوتیت (شایع ترین نوع سنگ در گوشته، جایی که الماس در آنجا تشکیل میشود) در یک ظرف قرار گرفتند. سپس آنها تحت فشار و درجه حرارت شدیدی که در عمق ۱۲۰ تا ۱۸۰ کیلومتری زمین وجود دارد، قرار گرفتند. میزان فشار از ۴ تا ۶ گیگاپاسکال و دما از ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد متغیر بود. در این وضعیت بود که تیم مطالعاتی دریافتند که نمکهای تشکیل شده در این آزمایش ترکیب مشابهی با نمکهای یافت شده در الماس داشتند.

فورستر گفت: ما نشان دادیم فرایندهایی که منجر به رشد الماس میشوند، از طریق بازیافت رسوبات اقیانوسی در مناطق فرورانشی ایجاد میشوند. محصولات آزمایش ما همچنین منجر به تشکیل کانیهایی شد که از جمله سازندههای اصلی  کیمبرلیتها هستند.

بیشتر بخوانید: ناخالصی الماس اسرار تشکیل قاره ها را آشکار می کند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.