راه اندازی بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان در آفریقای جنوبی

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین رادیوتلسکوپ جهان در آفریقای جنوبی رسما آغاز شد. پژوهشگران می‌توانند با این رادیوتلسکوپ جزئیات بیشتری از کهکشان راه شیری را رصد کنند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، دیوید مابوزه معاون رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، تاسیسات بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ جهان را در صحرای کارو واقع در ایالت کاپ شمالی در این کشور افتتاح کرد. تأسیسات این رادیوتلسکوپ را مرکات (Meerkat) نامگذاری کرده‌اند که با آن می‌توان تصاویری واضح از اجرامی به دست آورد که هزاران سال نوری از زمین فاصله دارند.

مابوزه در سخنرانی خود گفت: این مهم‌ترین پروژه‌ای است که می‌تواند به پیشرفت کشور ما کمک کند، ما از آن بسیار خواهیم آموخت. این پروژه‌ در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و ۲۸۰ میلیون یورو هزینه برداشت. مرکات از ۶۴ آنتن بشقاب‌مانند تشکیل شده که قطر آنها ۵ /۱۳ متر است. جاستین یوناس، مدیر فنی این پروژه معتقد است: این تاسیسات گام غول‌آسایی برای پژوهش اسرار کیهان است.

محل این تأسیسات به دقت انتخاب شده است. در صحرای کارو جمعیت اندکی ساکن است و پرتوهای مختل‌کننده‌ی زمینی بسیار ناچیز است. قرار است مرکات از میلیون‌ها کهکشان عکس‌برداری کند و رازهایی را بگشاید که تاکنون حل‌ناشدنی به نظر می‌رسیدند. این رادیوتلکسوپ امواج رادیویی را از فضا می‌گیرد و سپس کامپیوترها این سیگنال‌ها را به تصاویر تبدیل می‌کنند.

این رادیوتلکسوپ همچنین قادر است از مرکز کهکشان راه شیری که ۲۵ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد تصویربرداری کند. دستیابی تصویری به چنین نقطه‌ای در فضا برای تلکسوپ‌های دیگر ممکن نیست، زیرا در آن ناحیه همواره ابرهای گاز و غبار وجود دارد. تا پیش از بهره‌برداری از مرکات بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ‌های جهان در پورتوریکو و چین بودند.

بیشتر بخوانید: تصاویر خیره‌کننده‌ی تلسکوپ فضایی اسپیتزر از فضا

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.