کشف یک سیاره فراخورشیدی که از نظر اندازه و دما شبیه زمین است

دانشمندان با تحلیل مجدد داده‌های تلسکوپ کپلر یک سیاره فراخورشیدی در کمربند حیات ستاره میزبان کشف کرده‌اند که از نظر دما و اندازه شبیه زمین است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Nasa، دانشمندان هنگام جستجوی مشاهدات تلسکوپ بازنشسته کپلر (ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر پایان یافت) این سیاره فراخورشیدی را که Kepler-1649c نام دارد را کشف کردند. در حالی که در جستجوهای قبلی الگوریتم کامپیوتری نتیجه اشتباه تشخیص داده بود، محققانی که داده‌های کپلر را بررسی می‌کردند با نگاه دوباره به این داده‌ها آثاری از یک سیاره مشاهده کرده و آن را ثبت کردند. از میان تمام سیارات فراخورشیدی که توسط کپلر پیدا شده است، این جهان دوردست که در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین واقع شده است، از نظر اندازه و دمای سطح بیشترین شباهت را به زمین دارد.

اندازه سیاره تازه کشف شده فقط ۱٫۰۶ برابر سیاره زمین است. همچنین میزان نوری که از ستاره میزبانش دریافت می‌کند برابر ۷۵٪ میزان نوری است که زمین از خورشید دریافت می‌کند، این مسئله به این معنی است که دمای سیاره می‌تواند شبیه به سیاره ما باشد. اما برخلاف زمین، سیاره فراخورشیدی Kepler-1649c به دور یک کوتوله قرمز می‌چرخد. این نوع ستاره‌ها به خاطر انتشار ذرات و امواج مضر، سیاره دارای پتانسیل حیات را با چالش مواجه می‌کنند.

سیاره فراخورشیدی که از نظر اندازه و دما شبیه زمین است
تصویر شبیه سازی شده از وضعیت سیاره Kepler-1649c. اعتبار Credits: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) سرپرست ماموریت علوم ناسا در واشنگتن گفت: این دنیای جذاب و دور امید ما را به این که زمین‌های دیگری در میان ستارگان قرار داشته و در انتظار کشف شدن هستند، بیشتر می‌کند. داده‌های جمع آوری شده توسط ماموریت‌هایی مانند کپلر و ماهواره تس (TESS) همچنان به اکتشافات شگفت انگیز ادامه خواهد دادند زیرا جامعه علمی توانایی‌های خود را برای جستجوی سیارات دارای پتانسیل حیات سال به سال افزایش می‌دهد.

سیاره Kepler-1649c در نزدیکی ستاره کوتوله قرمز خود قرار دارد به گونه‌ای که هر سال آن برابر ۱۹٫۵ روز زمین است. این سیستم یک سیاره خاکی دیگر تقریباً با همان اندازه دارد، اما فاصله آن از ستاره میزبان در حدود نیمی از فاصله Kepler-1649c است، شبیه سیاره زهره در منظومه شمسی ما که به خورشید نزدیک‌تر است. سیاره Kepler-1649c نه تنها از نظر اندازه و میزان انرژی دریافتی از ستاره خود بیشترین شباهت را به زمین دارد، بلکه نمای کاملاً جدیدی از منظومه خود ارائه می‌دهد.

سیاره فراخورشیدی که از نظر اندازه و دما شبیه زمین است
اندازه سیاره Kepler-1649c در مقایسه با زمین. Credits: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter

هنوز اطلاعات ناشناخته زیادی درباره Kepler-1649c وجود دارد، از جمله اتمسفر آن که می‌تواند بر دمای سیاره تأثیر گذار باشد. محاسبات فعلی درباره اندازه این سیاره مانند تمام معیارهای نجومی در هنگام مطالعه اشیاء دور حاشیه‌ خطای قابل توجهی دارد. سیارات خاکی که به دور کوتوله‌های قرمز می‌چرخند در ستاره شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. زیرا این ستاره‌ها بسیار فراوان هستند به طوری که حدود ۷۰ درصد از جمعیت ستارگان کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند.

سیارات TRAPPIST-1f و Teegarden c تخمین زده می‌شود که از نظر اندازه به زمین نزدیک‌تر باشند. برخی دیگر مانند TRAPPIST-1d و TOI 700d ممکن است از نظر دمای سطح به زمین شباهت داشته باشند. اما تاکنون سیاره فراخورشیدی که از نظر اندازه و دما مشابه زمین بوده و در کمربند حیات منظومه خود باشد، کشف نشده است.

 

بیشتر بخوانید: کشف ۲ سیاره شبیه زمین در فاصله ۱۲٫۵ سال نوری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.