شام آخر اوتسی، مرد یخی

نتایج تجزیه و تحلیل‌های اخیر روی اوتسی، مرد یخی نشان می‌دهد که آخرین وعده غذایی این مرد باستانی بسیار بدمزه و در عین حال بسیار چرب بوده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، دانشمندان با تجزیه و تحلیل محتوای معده اوتسی متوجه شدند که آخرین وعده غذایی مرد یخی شامل گوشت پرچرب بز و گوزن قرمز بوده که مزه وحشتناکی هم داشته است.

بدن مومیایی شده این مرد عصر مس در سال ۱۹۹۱ در رشته کوه‌های آلپ کشف شد. به گفته متخصصان، اوتسی ۵ هزار و ۳۰۰ سال پیش مرده است. حالا نتایج تحقیقات جدید از محتویات معده مرد یخی نشان می‌دهد که نیمی از آخرین وعده غذایی اوتسی شامل چربی حیوانی می‌شده است. به گفته دانشمندان بخش اعظمی از این چربی حیوانی متعلق به بز کوهی آلپ بوده است.

یافته‌ها حاکی از آن است که رژیم غذایی پرچرب اوتسی مناسب شرایط آب و هوایی مناطق آلپ بوده است. آنالیز محتویات معده اوتسی اطلاعات جدیدی درباره عادات و رژیم غذایی اجداد باستانی انسان‌ها به ارمغان آورده است.

بیشتر بخوانید:کشف استخوان کودک ۵۰ هزار ساله از نژادی ناشناخته

با وجود این که بسیاری از انسان‌های امروزی رژیم غذایی پرچرب را انتخاب می‌کنند اما یافته‌های اخیر درباره مرد یخی قابل توجه است. این اطلاعات از رژیم غذایی ماقبل تاریخی نقشی حیاتی در درک انسان‌های اولیه دارد.

فرانک مایخنر، در این باره می‌گوید: درک عادات و رژیم غذایی اجدادمان و مقایسه آن با رژیم‌ غذایی انسان‌های امروزی بسیار مهم است. زیرا بدین ترتیب ما درمی‌یابیم که تکامل چگونه باعث ایجاد تغییرات عظیم در رژیم غذایی‌مان شده است.

در مقایسه با رژیم غذایی انسان امروزی، غذای مرد یخی فرآوری نشده بود. به گفته دانشمندان این غذاهای فرآوری نشده تاثیر به‌سزایی روی ترکیب میکروبیوم روده داشته است. همچنین در طولانی مدت روی فیزیولوژی کلی فرد تاثیر می‌گذاشته است.

پیش از این هم تلاش‌هایی برای آنالیز محتویات معده اوتسی شده بود اما رسیدن به معده مرد یخی به دلیل شکل عجیب و غریب این مومیایی یخی سخت بود. سرانجام دانشمندان در سال ۲۰۰۹ موفق شدند با استفاده از سی‌تی‌اسکن محتویات معده مرد یخی را آنالیز کنند. دلیل مرگ اوتسی عبور یک تیر از شانه چپ او بوده است که منجر به افتادن اوتسی، برخورد سر با سنگ، خونریزی و در نهایت مرگ شده است.

بیشتر بخوانید: بوتسوانا سرزمین مادری و منشأ انسان‌های امروزی

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.