سالروز اولین آزمایش بمب هسته ای

به گزارش علمی‌ها و به نقل از هیستوری، در چنین روزی در ۱۷ جولای سال ۱۹۴۵ ایالات متحده اولین بمب هسته ای خود را که به پروژه منهتن معروف بود در صحرای آلاموگرودو(Alamogordo)، در نیومکزیکو آزمایش کرد.

طرح ساخت بمب هسته ای در سال ۱۹۳۹ ارائه شد، زمانی که مهندس ایتالیایی انریکو فارمی با مقامات اداره نیروی دریایی ایالات متحده در دانشگاه کلمبیا ملاقات کرد تا درباره استفاده از مواد شکافت پذیر برای اهداف نظامی صحبت کند. همان سال، آلبرت اینشتین در نامه ای به فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا نسبت به واکنشهای زنجیره ای هسته ای کنترل نشده، به عنوان پایه ای برای ساخت سلاح کشتار جمعی هشدار داده بود.

در فوریه ۱۹۴۰ دولت مرکزی ۶۰۰۰ دلار بودجه تحقیقاتی برای این موضوع اختصاص داد. دو سال بعد وزارت دفاع آمریکا اطلاع یافت که هیتلر نیز برروی ساخت بمب هسته ای کار می کند به همین علت محدودیت منابع مالی برای این پروژه برداشته شد.

ژنرال لزلی گراوس و برادرش به همراه یک مهندس برای افزایش سرعت پروژه گروهی از دانشمندان برجسته را گردآوری نمودند تا سریعتر بمب را ساخته و از آن برای پایان دادن به جنگ استفاده کنند. پروژه منهتن بسیار زود پیشرفت کرد زیرا مراکز زیادی بر روی نظریات پایه ای آن کار می کردند، بخصوص دانشگاه شیکاگو که انریکو فرمی Enrico Fermi در آن موفق شد اولین واکنشهای شکافت زنجیره ای را ابداع کند.

اما پروژه در صحرای نیومکزیکو به مراحل پایانی خود رسید هنگامی ریچارد اپنهایمر در سال ۱۹۴۳ مسئول پروژه Y شد و بهمراه افراد برجسته ای مانند هانس بته، ادوارد تلر و فرمی در آزمایشگاه مرکز تحقیقاتی لوس آلاموس کار برروی پروژه را آغاز نمود. در اینجا تئوریهای اتمی به مرحله عملی رسیده و واکنشهای شکافت زنجیره ای هسته ای تبدیل به بمب شدند.

سرانجام، در صبح روز ۱۶ جولای، در صحرای نیومکزیکو، ۱۲۰ مایلی جنوب سانتافه، اولین بمب اتمی منفجر شد. دانشمندان و چند تن از مقامات از فاصله ۹ کیلومتری نخستین قارچ نوری ۱۲ کیلومتری را که در آسمان ایجاد شد و توانایی تخریب آن برابر با ۱۵،۰۰۰ تا ۲۰،۰۰۰ تنTNTبود را مشاهده کردند، برجی که بمب در آن آزمایش شده بود تبخیر شد. بودجه اولیه ۶۰۰۰ دلار بود ولی در انتها بودجه کل ۲ میلیارد دلار برآورد شد.

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.