انتشار فیلم طبقه بندی شده انفجار بمب تزار؛ قوی‌ترین بمب اتمی تاریخ

در اکتبر ۱۹۶۱، اتحاد جماهیر شوروی قدرتمندترین بمب هسته‌ای تاریخ معروف به بمب تزار را در یک جزیره دور افتاده در قطب شمال آزمایش کرد. اگرچه بمب در فاصله تقریبی ۴ کیلومتر از سطح زمین منفجر شد، اما موج ناشی از آن سبب نابودی تمام عوارض سطحی جزیره شد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، نور انفجار از فاصله بیش از ۹۶۵ کیلومتری مشاهده و گرمای باورنکردنی آن را در فاصله ۲۵۰ کیلومتری حس شد. ابر قارچ عظیم الجثه بمب درست تا زیر لبه فضا (۵۰ تا ۶۰ کیلومتری زمین) بالا رفت.

این بمب که RDS-220 نام داشت به بمب تزار معروف بود. امروز تقریباً ۶۰ سال از انفجار رکورد شکن آن می‌گذرد اما تاکنون هیچ بمبی به قدرت تخریبی آن نرسیده است. به تازگی آژانس اتمی روسیه ۴۰ دقیقه از فیلم طبقه بندی شده این بمب را منتشر کرد که در آن سفر بمب از کارخانه تا ابر قارچی نمایش داده شده است.

.

بمب تزار، قوی‌ترین بمب تاریخ

.

نیکیتا خروشچف (Nikita Khrushchev) نخست وزیر شوروی شخصاً ساخت بمب را در ژوئیه ۱۹۶۱ سفارش داد. خروشچف یک سلاح هسته‌ای ۱۰۰ مگاتونی می‌خواست، اما مهندسان در نهایت یک نسخه ۵۰ مگاتونی (معادل ۵۰ میلیون تن TNT) ساختند. حتی با وجود نیمی از طرح درخواستی نخست وزیر، این بمب فوق العاده قدرتمند بود به طوری که هزاران برابر قوی‌تر از بمب‌های هسته‌ای منفجر شده در هیروشیما و ناگازاکی بود.

.

.

همانطور که در این فیلم نشان داده شده، تزار یک بمب بسیار بزرگ بود به گونه‌ای که وزن آن ۲۴ تن و تقریباً به اندازه یک اتوبوس دو طبقه بود. یک بمب افکن بزرگ بمب را تا جزایر نوایا زملیا (Novaya Zemlya) در قطب شمال روسیه حمل نموده و سپس با چتر نجات آن را در منطقه رها نمود. این انفجار چنان نیرومند بود که سبب سقوط هواپیما تا ارتفاع ۹۰۰ متری شد.

خوشبختانه هیچ گونه تلفات انسانی در رابطه با انفجار بمب تزار گزارش نشد و از زمان تاکنون هیچ بمبی که با قدرت آن قابل مقایسه باشد، ساخته و آزمایش نشده است. در سال ۱۹۶۳ ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی و انگلیس پیمان منع آزمایش هسته‌ای محدود را امضا کردند که در آن آزمایش سلاح‌های هسته‌ای هوابرد ممنوع شده بود.

از آن زمان با ادامه ذخیره سازی سلاح‌های هسته‌ای، آزمایش‌های اتمی در زیر زمین انجام می‌شود که گاهی اوقات سبب تغییر عوارض زمین شناختی منطقه مورد آزمایش می‌شود. در سال ۲۰۱۸ یک آزمایش هسته‌ای توسط کره شمالی انجام شد که باعث ریزش کامل یک کوه شد، این شاید یک یادآوری باشد که جهان برای ایجاد صدمات ویرانگر هسته‌ای به بمب‌های تزار دیگری احتیاج ندارد.

.

بیشتر بخوانید: جنگ اتمی آمریکا و روسیه می‌تواند یک زمستان ۱۰ ساله ایجاد کند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.