معدن الماس میرنی، بزرگترین معدن الماس جهان

بزرگترین معدن الماس جهان با عمق بیش از ۶۰۰ متر در شهر میرنی قرار دارد که برداشت الماس از آن برای حکومت شوروی ۱۳ میلیارد دلار ثروت به ارمغان آورد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از آلاینترستینگ، میرنی (Mirny) شهری کوچک در منطقه سیبری است که بزرگترین معدن حفر شده جهان با عمق بیش از ۶۰۰ متر را در خود دارد. این معدن به قدری عمیق است که می‌تواند هلیکوپتر یا هرچیز دیگری که از بالای آن پرواز می‌کند را به درون خود بکشد. در سال ۱۹۵۵ سه زمین شناس پس از بررسی و تحقیق، یک کیمبرلیت (Kimberlite) کشف کردند که نشان دهنده وجود الماس است. 

کیمبرلیت سنگ‌های آذرین فوق بازی هستند که حاوی قطعاتی از سنگ‌ها و کانی‌های پوسته و گوشته زمین هستند. کیمبرلیت‌ها اغلب در پوسته‌های قاره‌ای به وجود می‌آیند و بسیار کمیاب هستند. اهمیت این سنگ‌ها به علت آن است که در آن‌ها مجموعه‌ای از کانی‌های استثنایی هستند که در فشار و دمای اعماق بالای ۱۰۰ کیلومتری زمین تشکیل گردیده‌اند. کیمبرلیت‌ها به علت داشتن الماس در ساختار خود از نظر اقتصادی دارای اهمیت زیادی می‌باشند.

در سال ۱۹۵۷ استالین دستور ساخت معدن را داد، برای ساخت معدن مشکلاتی وجود داشت از جمله دمای هوا که در زمستان به ۴۰ درجه زیر صفر می‌رسد و باعث انجماد روغن وسایل نقلیه می‌شود. بر اثر سرما زمین این منطقه هفت ماه از سال یخ می‌زند و شکستن یخ آن برای حفاری مشکل بزرگی بود. برای غلبه بر این مشکل آنها در منطقه از موتورهای جت، برای گرم کردن زمین و جلوگیری از انجماد وسایل نقیله استفاده کردند.

حفاری معدن با انفجار شبکه دینامیت‌ها آغاز شده و سه سال بعد در سال ۱۹۶۰ بهره برداری از آن آغاز گردید، حفاری در حال پیشرفت بود و با افزایش عمق نتیجه بهتری داشت. در دهه شصت ده میلیون قیراط الماس برداشت شده که ۲۰ درصد آن کیفیت استفاده در جواهرسازی داشت. در هر تن خاک معدن تقریبا چهار قیراط الماس وجود داشت که دارای بیشترین عیار در جهان بود، بزرگترین الماسی که تاکنون در روسیه کشف شده الماس لیمویی رنگ و ۳۴۲ قیراطی بود.

معدن الماس میرنی

در این معدن اسرار آمیز اجازه ورود و خروج به افراد متفرقه داده نمی‌شد از جمله در سال ۱۹۷۰ شرکت دی بیرس که یکی از مشتریان آنها بود درخواست بازدید از معدن را داده بود تاییدیه درخواست آنها شش سال طول کشید تا کارشناسان آنها به مدت ۲۰ دقیقه از معدن بازدید کنند.

معدن الماس میرنی

در نهایت در سال ۲۰۰۴ برداشت از معدن خاتمه یافت و از ۲۰۱۰ رها شد، در حال حاضر شرکت روسی الروسا در زمینه الماس زیرزمینی در آنجا تحقیق می‌کند. هنگامی که هوای گرم از عمق معدن به هوای سرد سطح می‌رسد گردباد عظیمی ایجاد می‌کند که می‌تواند هلیکوپتر و هواپیماهای کوچک را به داخل خود بکشد در ارتباط با این پدیده چندین مورد حادثه از معدن گزارش شده است. این معدن نیمی از الماس دنیا را تولید کرد و نقش مهمی در زمینه بازسازی اقتصاد شوروی داشت به طوری که سود آنها از برداشت الماس ۱۳ میلیارد دلار بود.

بیشتر بخوانید: امکان وجود الماس در لایه‌های درونی زمین!

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.