نحوه کشف مقبره شاه توتان خامون

در ۱۶ فوریه ۱۹۲۳ باستان شناس انگلیسی هاوارد کارتر (howard carter) با کمک اسپانسر خود جورج هربرت (George Herbert) یا لرد کارنارون آرامگاه یکی از فراعنه مصر، شاه توتان خامون (King Tut) را پیدا کرد، آنچه در این مقبره بود جهان را شگفت زده کرد. پس از ۵ سال تلاش و عدم موفقیت کارنارون می‌خواست جستجو را متوقف کند اما هاوارد او را متقاعد کرد تا یک سال دیگر کار کنند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از هیستوری، هنگام جستجو در دره خدایان در یک نوامبر ۱۹۲۲  آنها زیر آوار، یک ورودی مخفی پیدا کردند پس از کندن آن به یک درب مهروموم شده بنام قلعه توتان خامون برخورد کردند. هنگامی که هاوراد و لرد کانارون وارد آنجا شدند مقبره ۳۰۰۰ ساله‌ای را پیدا کردند که به کلی فراموش شده بود.

نحوه کشف مقبره شاه توتان خامون

آنها تحت نظارت دولت مصر شروع به تجسس کرده و تمامی حجره‌ها را گشتند تا اینکه در ۱۶ فوریه ۱۹۲۳ موفق شدند آخرین در را پیدا کنند. در یک اتاق کوچک در داخل تابوتی از طلا بدن مومیایی شده توتان خامون پیدا شد که به همراه آن طلا و جواهرات، ارابه طلا، سلاح، مجسمه و لباس نیز وجود داشت. مقدار طلای یافته شده نزدیک به ۱٫۳ تن بود که تمام آنها در موزه قاهره می‌باشند.

نحوه کشف مقبره شاه توتان خامون

حقایقی درباره توتان خامون

شایعات زیادی درباره نفرین توتان خامون وجود داشت، در ورودی مقبره کتیبه‌ای وجود داشت که به نفرین توتان خامون اشاره کرده بود. به همین دلیل پس از کشف مقبره کارگران مصری از رفتن به داخل آن امتناع می‌کردند. ۴ ماه پس از اینکه کارتر و هربرت وارد مقبره توتان خامون شدند، هربرت بر اثر مسمومیت خونی ناشی از گزیدگی پشه مرد.
روزنامه‌های انگلیسی درباره آن نوشته بودند که نفرین مقبره باعث مرگ او شده است ماه‌های بعد، پس از مرگ ناگهانی افرادی که به دره خدایان رفته بودند شایعات قوت بیشتری گرفتند و روزنامه‌ها داستان‌های زیادی درباره نفرین نوشتند.

بیشتر بخوانید: باز کردن در تابوت سیاه اسکندریه

نحوه کشف مقبره شاه توتان خامون
در سال ۲۰۰۲ دانشمندان با بررسی دی‌ان‌ای ۴۴ نفری که به همراه کارتر در حفاری مقبره مشارکت داشتند نتیجه گرفتند که همه آنها به علت مرگ زودرس نمرده و نفرین وجود ندارد.

نحوه کشف مقبره شاه توتان خامون

نظریه های زیادی درباره نحوه مرگ توتان خامون ۱۹ ساله وجود دارد، سالهای زیادی تصور می‌شد که رقیب او برای تصرف تاج و تخت او را کشته اما در سال ۲۰۱۰ بررسی DNA  نشان داد که او به مالاریا مبتلا بوده و عفونت شدیدی در پای او وجود داشت که باعث مرگ او شده است.
علاوه بر آن نتیجه DNA توتان خامون و بستگان او ثابت کرد که او نتیجه ازدواج محارم است، گفته می‌شود او حاصل نزدیکی پدر با یکی از خواهرانش است. این عمل در مصر باستان شایع بوده زیرا آنها خود را خدا می‌پنداشتند و برای اینکه خونشان خالص باشد با محارم خود ازدواج می‌کردند.

بیشتر بخوانید: قدم زدن در در آرامگاه ۳۰۰۰ ساله ملکه نفرتیتی با کمک واقعیت مجازی 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.