پروژه همجوشی هسته ای چین، با تولید دمای ۶ برابر داغتر از خورشید رکورد دما را شکست

محققان موسسه فیزیک هفئی در آکادمی هلوم چین موفق شده با که راکتور (EAST) حرارت بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد تولید کند

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، برای یک لحظه کوتاه در اوایل سال جاری یک نقطه کوچک در چین چنین گرمای زیادی تولید کرد. دانشمندان این هفته اعلام کردند که راکتور (EAST) در هفئی (Hefei) چین در نهایت موفق شد حرارت بیش از ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد تولید کند. این مقدار حرارت یک رکورد جدید در تکنولوژی همجوشی (فیوژن) بوده و ما را به عصر جدیدی از انرژی نزدیک تر می کند.

استفاده از مقدار بسیار عظیم انرژی آزاد شده از همجوشی اتمها کار آسانی نیست. برای به دام انداختن این ذرات به نیروی زیادی نیاز است، یا باید آنها را با فشار بسیار زیاد فشرده کرد یا اینکه شرایطی برای برخورد آنها فراهم نمود. 

موسسه فیزیک هفئی از آکادمی علوم چین نشان داد که این مقدار برخورد قابل دستیابی است. در خورشید اتمهای هیدروژن در دمای حدود ۱۵ میلیون درجه سانتیگراد با هم همجوشی می شوند. علاوه بر دما فشار ناشی از گرانش نیز در این فرآیند تاثیر دارد. 

اگر ما بخواهیم این کار را بر روی زمین انجام دهیم، به یک کوره با حرارت جهنمی نیاز داریم. یعنی تقریبا باید هفت برابر گرمتر از خورشید باشد و پس از آن باید آین سوپ هیدروژن داغ را به اندازه کافی نگه داریم تا بتوانیم از آن انرژی تولید کنیم. 

اگر بتوانیم به آن مقدار انرژی دست یابیم نتیجه نهایی بسیار عظیم خواهد بود. همجوشی هستهای برخلاف راکتور هستهای زباله تولید نمی کند. در حقیقت، نتیجه نهایی فشرده شدن ایزوتوپهای مختلف هیدروژن با همدیگر سبب تولید هلیوم خواند شد. محققان در سراسر جهان با اشکال مختلف تکنولوژی در حال تولید حرارت کافی برای دستیابی به همجوشی هستهای هستند. مرکز EAST تنها یکی از آنها است که محدودیتهای تکنولوژی را آزمایش می کند.  

پروژه همجوشی هسته ای چین

در برخی روشهای امیدوار کننده پلاسما را بصورت حلقهای بزرگ به دستگاه تزریق کرده و ابری از ذرات باردار که توسط میدان مغناطیسی نگه داشته شده ایجاد میکنند. این روش به اتم ها اجازه می دهد تا گرمای پایدار داشته باشند، اما برای نگه داشتن پلاسمای حلقه ای به روشهای هوشمندانه فیزیک نیاز دارد.

استلاراتورهایی مانند Wendelstein 7-X آلمانی، حلقه پیچشی از پلاسما هستند که توسط سیم پیچ مغناطیسی نگه داشته می شوند. کنترل آنها بسیار راحت و آسان است اما فراهم کردن آن مقدار دما مسئله اصلی است. اوایل امسال W7-X موفق به تولید حرارت برای اتمهای هلیم تا ۴۰ میلیون درجه سانتیگراد شد. این یک قدم بزرگ است که بوسیله کارهای قبلی انجام شده از تلاش های قبلی است، اما به دمای ۱۰۰ میلیون درجه به همراه گرمای مورد نیاز برای همجوشی اتمها تولید احتیاج داریم.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.