کشف معمای ۱۶ ساله سحابی حلقوی آبی

سحابی آبی بیش از یک دهه است که دانشمندان را شگفت‌زده کرده است، اما یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که این سحابی جوان‌ترین نمونه‌ شناخته شده از ادغام دو ستاره است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این سحابی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ کشف شد و دانشمندان را در این فکر فرو برد که چه چیزی باعث ایجاد یک حلقه‌ی نورانی آبی رنگ در اطراف این ستاره با نام TYC 2597-735-1 شده است.

اما اکنون ستاره شناسان می‌گویند که این حلقه در واقع یک مخروط است، بقایای درخشان آن نیز یک ستاره‌ شبه خورشید است که یک ستاره کوچکتر را در برگرفته است. طی این فرآیند ابر عظیمی از بقایای داغ به فضا پرتاب و توسط قرص گاز به دو قطعه تقسم بریده شد اما چون فقط یکی از مخروط‌ها از زمین قابل مشاهده است، به صورت یک حلقه آبی مرکزی دیده می‌شود.

اگر چه این سحابی در تصاویر آبی است اما در حقیقت نور مرئی قابل مشاهده توسط انسان از خود منتشر نمی‌کند و برای بیش از یک دهه دانشمندان از طریق طیف‌های الکترومغناطیسی دیگر سخت مشغول بررسی معمای آن بوده‌اند. ۱۶ سال پیش هنگامی که سحابی حلقه آبی توسط کاوشگر تکامل کهکشان (Galaxy Evolution Explorer) است، در آن زمان دانشمندان اعلام کردند که تاکنون چنین چیزی نیست در کهکشان راه شیری دیده نشده است.

در این پژوهش معلوم شد که این سحابی یک ترکیب ستاره‌ای نسبتاً تازه است که تقریبا هزار سال پیش از یک ستاره هم اندازه خورشید و ستاره‌ کوچک دیگر با جرم حدود ۱۰۰ برابر مشتری حاصل شده است. هنگامی که ستاره خورشید-مانند در حال مرگ بوده، شروع به تورم کرده که در نتیجه به ستاره‌ کوچک‌تر نزدیک شده و آن را دربر گرفته است. نتیجه‌ی این رویداد سهمگین به دو مخروط منتهی شده است، اما مخروط‌ها در زاویه‌ای قرار گرفته‌اند که از زمین به صورت دایره دیده می‌شوند. نور پس از برخورد به سحابی، مولکول‌های هیدروژن را تحریک نموده و باعث تابش فرابنفش آنها شده است.

کری هودلی (Keri Hoadley) نویسنده‌ی اصلی این مقاله و پژوهشگر کلتک می‌گوید: ادغام دو ستاره نسبتاً رایج است، اما با گسترش و خنک شدن گرد و غبار، به سرعت پوشیده می‌شود به همین علت ما نمی‌توانیم ببینیم که چه اتفاقی افتاده است.

هودلی در ادامه گفت: ما فکر می‌کنیم که این جرم نشان‌ دهنده‌ یک مرحله‌ نهایی از این حوادث گذرا است، هنگامی که گرد و غبار سرانجام پاک می‌شود و ما دید خوبیبه دست می‌آوریم. اما ما همچنین فرآیند را قبل از اینکه خیلی دیر شود رصد کرده‌ایم. زیرا با گذشت زمان، سحابی در محیط میان‌ ستاره‌ای حل شده و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم بگوییم که چه اتفاقی افتاده است.

.

بیشتر بخوانید: جنگ ستارگان واقعی! تصویر خیره کننده‌ از نبرد بین غول سرخ و یک ستاره کوچک

منبع Dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.