کشف یک کارگاه مومیایی در مصر

باستان‌شناسان در جنوب قاهره یک کارگاه مخصوص مومیایی و یک چاه پیدا کرده‌اند. به گفته تیم تحقیقاتی قدمت این اکتشافات تازه که در جنوب قاهره و نزدیکی اهرام مشهور مصر کشف شده‌اند، بیش از ۲۵۰۰ سال است.

این چاله محل دفن معمولی است که در قبرستان سقاره در ممفیس قرار دارد. ممفیس یک میراث جهانی است که در یونسکو نیز ثبت شده است. این شهر اولین پایتخت مصر باستان بوده است و قبرستان‌های بزرگ آن پر از معابد و مقبره‌ است. اهرام ثلاثه جیزه نیز در ممفیس قرار دارد.

اکتشافات اخیر متعلق به ۶۶۴ تا ۴۰۴ قبل از میلاد مسیح، است، این سایت که در جنوب اهرام یوناس قرار دارد آخرین بار در سال ۱۹۰۰ بیش از ۱۰۰ سال پیش، حفاری شده است (بیشتر بخوانید: با کمک واقعیت مجازی در آرامگاه ۳۰۰۰ ساله ملکه نفرتیتی قدم بزنید).

در میان آثار باستانی کشف‌شده، یک ماسک مومیایی نقره‌ای طلاکاری‌شده، قطعاتی از کارتونیج، کوزه‌های استوانه‌ای و ظروفی از جنس خاک رس مارن و سفال پیدا شده است. کارتونیج نوعی از ماده مصالح بود که در ماسک مرگ مصر باستان از دوره نخست میانی مصر تا دوران امپراتوری روم استفاده می‌شد. جنس آن از لایه‌های پارچه کتانی یا پاپیروس پوشیده با گچ بود.

بسیاری از این آثار باستانی در موزه بزرگ مصر به نمایش درخواهد آمد که فاز اول آن اواخر سال جاری افتتاح خواهد شد. عمق این چاله ۳۰ متر است و شامل چند مومیایی، تابوت چوبی و تابوت‌دان می‌شود. تابوت‌دان یکی از انواع نگهدارنده‌های جسد است که معمولا از جنس سنگ ساخته می‌شود و گاه در سطح بیرونی یا درونی آن تزئینات ویژه‌ای نیز حکاکی می‌شود.

دانشمندان امیدوارند که با بررسی و تحقیق بیشتر در کارگاه مومیایی، اطلاعات بیشتری درباره روند مومیایی کردن در سلسله بیست و ششم مصر باستان به دست آورند.

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.