پیدایش حیات در زمین مدیون برخورد یک سیاره در ۴٫۴ میلیارد سال پیش است

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که اکثر عناصر ضروری برای تشکیل حیات از جمله کربن و نیتروژن پس از برخورد یک سیاره به زمین در ۴٫۴ میلیارد سال پیش آمده است. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، پرفسور راجیپ داسگوپتا (Rajdeep Dasgupta) از دانشگاه رایس آمریکا و نویسنده این مقاله میگوید: دانشمندان با مطالعه شهاب سنگهای اولیه میدانستند که زمین و دیگر سیارههای سنگی منظومه شمسی فرار هستند. اما زمان بندی و مکانیزم آن به شدت مورد بحث است. وی اضافه میکند که نظریه آنها برای اولین بار میتواند زمان بندی و رهایی را که با تمام شواهد ژئوشیمیایی سازگار است را توضیح دهد.

شواهد مورد مطالعه از ترکیبی از آزمایشات با درجه حرارت بالا و فشار بالا در آزمایشگاه پروفسور راجیپ تهیه شده است که متشکل از واکنش های ژئوشیمیایی است که در گرما و فشار شدید در عمق سیاره رخ می دهد.

یک سری از آزمایشات توسط دامانویر گریوال (Damanveer Grewal) یکی از نویسنگان این مقاله با جمع آوری شواهدی برای آزمایش یک نظریه که پیشنهاد می کند عناصر فرار زمین از یک سیاره نابالغ با هسته غنی از گوگرد به زمین آمدهاند، انجام گرفت. 

پیدایش حیات برروی زمین مدیون برخورد یک سیاره در ۴٫۴ میلیارد سال پیش است

دامانویر میگوید: محتوای گوگردی که از سیاره دیگر آمده بسیار اهمیت دارد زیرا مجموعهای از شواهد تجربی درباره کربن، نیتروژن و گوگرد که در همه نقاط زمین به جز هسته وجود دارد را مورد ابهام قرار میدهد. او اضافه میکند: هسته با سایر نقاط زمین ارتباط برقرار نمی کند، اما همه چیز بالای آن شامل گوشته، پوسته، هیدروسفر و جو به همدیگر متصل هستند. آزمایشات دامانویر شکل گیری هسته در فشار و درجه حرارت بالا را شبیه سازی کرد، وی این ایده را آزمایش کرد که هسته سیاره های غنی از گوگرد ممکن است کربن یا نیتروژن و یا هر دو را باهم از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: شهاب‌سنگ‌ها آب، کربن و مواد فرار را به زمین آورده‌اند

پرفسور داسگوپتا محقق اصلی پروژهای به نام سیاره های کلیور (CLEVER) است که توسط ناسا انجام می شود و در آن درباره اینکه چگونه عناصر ضروری حیاتی ممکن است در سیارات دور قرار داشته باشند پژوهش میکنند، وی گفت: درک بهتر مبانی عناصر ضروری زندگی در زمین پیامدهایی فراتر از منظومه شمسی ما دارد.

پیدایش حیات برروی زمین مدیون برخورد یک سیاره در ۴٫۴ میلیارد سال پیش است

این مطالعه نشان می دهد که یک سیاره سنگی شبیه به زمین شانس بیشتری برای به دست آوردن عناصر ضروری حیاتی دارد.

این نظریه نشان می دهد که عناصر حیاتی می توانند به لایه های سطح یک سیاره برسند، حتی اگر در سیاره ای تولید شده باشند که تحت شرایط بسیار مختلفی تشکیل شده باشد. پرفسور داسگوپتا می گوید: به نظر نمیرسد که توده های سیلیکاتی سیاره زمین به تنهایی بتوانند ترکیب اصلی حیاتی سیاره را که شامل بایوسفور، جو و هیدروسفر است را تولید کرده باشند. این بدان معنی است که ما می توانیم جستجوی خود را در مسیری گسترش دهیم که در آن عناصر فرار را با همدیگر در یک سیاره جستجو کنیم زیرا این عناصر می توانند زندگی را به گونه ای که ما می شناسیم فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: شواهدی از سیاره اسرارآمیز تیا

منبع dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.