شواهدی از سیاره اسرار آمیز تیا

دانشمندان با بررسی یک شهاب سنگ شواهدی از سیاره تیا بدست آورده‌اند که ۴٫۵ میلیارد سال پیش در منظومه شمسی وجود داشته و اکنون از بین رفته است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Scitechdaily، این شهاب سنگ الماهاتا سیتا (Almahata Sitta Meteorite) نام دارد و در سال ۲۰۰۸ در صحرای نوبیا در سودان (Sudan’s Nubian) سقوط کرده است. محققانی از سه کشور سوئیس، فرانسه و آلمان با بررسی الماس‌های داخل این شهاب سنگ نتیجه گرفتند که متعلق به یک سیاره در ۴٫۵ میلیارد سال پیش بوده است.

شواهدی از سیاره اسرارآمیز تیا
نمونه ای از شهاب سنگ الماهاتا سیتا

فیلیپ گیلت (Philippe Gillet) یکی از اعضاء تیم تحقیقاتی می‌گوید در داخل شهاب سنگ کریستال‌های کوچک الماس وجود دارند که در شرایط فشار بسیار زیاد ایجاد شده‌اند، وی می‌گوید ما ثابت کردیم که بلورهای درشت‌تر الماس بر اثر شوک ایجاد نمی‌شوند و رشد آنها توسط فشار موجود در سیاره انجام شده است.

بیشتر بخوانید: کشف ماده ای سخت تر از الماس در شهاب سنگ

گیلیت در ادامه می‌گوید: پژوهشگران موسسه فناوری لوزان ثابت کردند که فشار ۲۰۰۰۰۰ بار برای تشکیل این الماس‌ها مورد نیاز است و این مقدار فشار در سیاره‌ای به اندازه عطارد یا حتی مریخ ایجاد شده است.

شواهدی از سیاره اسرارآمیز تیا

پیشتر دانشمندان اعتقاد داشتند که منظومه شمسی قبلا یک سیاره دیگر داشته که احتمالا سطح آن از ماگمای مذاب بوده است. نام این سیاره اسرار آمیز تیا (Theia planet) می‌باشد که به سمت زمین جوان کشیده شده و پس از برخورد به آن خرده‌های سنگی آن در فضا پخش شده و باقی‌مانده آن بعدها ماه را شکل داده است.

.

بیشتر بخوانید: یافته‌های جدیدی از نحوه شکل گیری ماه

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.