کشف ماده ای سخت تر از الماس در شهاب سنگ

محققان روسی یک نوع ماده معدنی جدید با نام اوکیتیت در شهاب سنگ کشف کردهاند که از الماس سختتر است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، دو سال قبل جویندگان طلا در سیبری این سنگ فضایی را یافتند. از آن زمان تاکنون آزمایش های متوالی روی این نمونه انجام شده است. به گفته کارشناسان این شهاب سنگ حاوی یک ماده ناشناخته است که در فضا تشکیل شده و آنها ماده مذکور را اوکیتیت (Uakitite) نامگذاری کرده اند.  

بوریس شوستوف مدیر انسیستو ستاره شناسی آکادمی علوم روسیه می گوید: کشف مواد معدنی جدید در شهاب سنگ ها پدیده ای معمول است زیر آنها تحت شرایط متفاوتی از زمین تشکیل می شوند. این شهاب سنگ در ۲۰۱۶ میلادی در منطقه بوریاتیا (Buryatia) در جنوب روسیه کشف شد. مقدار این ماده جدید بسیار کم بود و باید تحت آزمایش های مخصوص از جمله پراش الکترونی قرار می گرفت.

ببیشتر بخوانید: امکان وجود الماس در لایه‌های درونی زمین

به هرحال محققان دانشگاه فدرال اورل، دانشگاه نووسیبیرسک و موسسه زمین شناسی در سیبری این کشف را انجام داده اند. دانشمندان شهاب سنگ را در دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد قرار دادند. در این وضعیت نوعی تروایلیت (troilite) دوبریلیت (daubreelite) (تروایلیت کانی با قابلیت هدایت الکتریسیته و دوبریلیت نوعی سولفید معدنی نادر است) به وجود آمد که یکی از مواد تشکیل دهنده آن اوکیتیت است. در بیانیه دانشگاه آمده است: این شهاب سنگ در آزمایش ها نوعی کریستال های ایزومتریک (به شکل دوبریلیت) یا دانه هایی گرد (به شکل شریبرسیت) تشکیل داد.

قطر دانه های اوکیتیت کمتر از ۵ میکرومتر بود، این ماده معدنی جدید با کالزبرگیت و اوسبورنیت (تیتانیوم نیترید) مرتبط است. به دلیل اندازه بسیار ریز اوکیتیت ارزیابی ویژگیهای آن ممکن نبود. اما دانشمندان معتقدند این ماده دارای فازی زرد و شفاف و سخت تر از الماس است. 

منبع dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.