پرتاب آرتمیس ۱ در اولین روز پاییز انجام خواهد شد

ناسا اعلام کرد که بست‌های نشتی‌دهنده در موشک آرتمیس ۱ را جایگزین کرده و در مرحله بعدی، آزمایش سوخت‌گیری را انجام می‌دهد. آزمایش سوخت‌گیری موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) ماموریت آرتمیس ۱ ممکن است در روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) انجام شود.

مهندسان ناسا، بست‌های معیوب را آخر هفته جایگزین کردند و زمینه را برای آزمایش سوخت‌رسانی موشک آرتمیس ۱ فراهم کردند تا ببینند آیا تعمیرات جواب داده است یا خیر. جایگزینی بست‌های سیستم پرتاب فضایی (SLS) در روز جمعه ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) تکمیل شد.

این تعمیرات با هدف جلوگیری از نشت سوخت هیدروژن در یک مسیر هشت اینچی منتهی به مرحله اصلی موشک سیستم پرتاب فضایی صورت گرفت. این نشت، ناسا را ‌مجبور کرد که تلاش برای پرتاب آرتمیس ۱ را در روز سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) متوقف کند.

آرتمیس ۱ اولین پرواز آزمایشی بدون سرنشین از برنامه آرتمیس ناسا است که هدف آن بازگرداندن فضانوردان به ماه است. در طول تعویض بَست‌ها، مهندسان بست‌های را روی یک مسیر تخلیه هیدروژنی کوچکتر ۱۰ سانتیمتری را نیز جایگزین کردند که در تلاش برای پرتاب در روز ۲۹ اوت ( ۷ شهریور) نشتی داده و باعث توقف پرتاب شده بود.

با تکمیل کار تعمیرات، ناسا اکنون خود را برای آزمایش سوخت‌رسانی آماده می‌کند تا بررسی کند که آیا نشت هیدروژن موشک سیستم پرتاب فضایی واقعاً رفع شده است یا خیر. براساس اعلام ناسا، این آزمایش می‌تواند در روز شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) انجام شود و موشک ۹۸ متری آرتمیس را با ۷۳۶ هزار گالن هیدروژن مایع و اکسیژن مایع که برای پرتاب نیاز است، پر کند.

ناسا در اطلاعیه‌ای روز جمعه اعلام کرد، این عملیات به مهندسان امکان می‌دهد که بست‌های جدید را در شرایط برودتی یا فوق سرد، همانطور که انتظار می‌رود در روز پرتاب و قبل از اقدام بعدی برای پرتاب باشد، بررسی کنند.

روز پنجشنبه ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور)، مقامات ناسا اعلام کردند که روز ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) را برای پرتاب بعدی آرتمیس ۱ در نظر گرفته‌اند. تاریخ ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) نیز گزینه دیگری است. این آژانس فضایی گفت که هر دو فرصت پرتاب به رفع مشکل نشت سوخت توسط ناسا و طی شدن آزمایش سوخت‌گیری موشک سیستم پرتاب فضایی وابسته است.

آزمایش سوخت‌گیری آتی ناسا برای خنک کردن موتورها تا دمای منفی ۲۵۱ درجه سانتیگراد طراحی شده است تا آنها را برای پیشرانه فوق سردشان آماده کند. این آژانس نتوانست آن آزمایش را در تلاش اول برای پرتاب آرتمیس ۱ انجام دهد.

.

بیشتر بخوانید: ماموریت آرتمیس ۱: اولین قدم در بازگشت فضانوردان به ماه

منبع Space
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.