تصویر شگفت انگیز تلسکوپ جیمز وب از سحابی شکارچی

در تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب از سحابی شکارچی، ستاره‌های تازه متولد شده که هنوز در پیله‌هایی از غبار و گاز پیچیده شده‌اند، مشاهده می‌شوند.

سحابی شکارچی که بیش از ۴٫۵ میلیارد سال پیش شکل گرفت، مملو از گازهای رنگی، مواد مولکولی، غبار و نور پراکنده ستارگان است. این جزئیات به محققان اجازه می‌دهد تا درک بهتری از چگونگی تولد ستارگان عظیم توسط ابرهای عظیم غبار و گاز داشته باشند.

این تصویر که با ابزار NIRCam تلسکوپ جیمز وب گرفته شده است، جزئیات بی‌سابقه‌ای از سحابی شکارچی را نشان می‌دهد، منطقه ستاره سازی که حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است. در این تصویر ساختارهای ریز در ابرهای غبار متراکم و گازی که سحابی را تشکیل می‌دهند، با وضوح بسیار بیشتری نسبت به تصویر قبلی که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده بود، به چشم می‌خورد.

این سحابی که ۱۲ سال نوری از زمین فاصله دارد در آسمان شب در صورت فلکی شکارچی، درست در جنوب کمربند شکارچی یافت می‌شود و دارای دیواره‌ای از گاز و غبار متراکم است که با نام میله شکارچی شناخته می‌شود. در داخل این نوار، فوتون‌های پرانرژی ستاره‌های خوشه ذوزنقه (در گوشه سمت راست بالای تصویر) با یک ابر مولکولی مخلوط می‌شوند و واکنش‌های یونیزه‌کننده پیچیده را آغاز می‌کنند. در مرکز میله، ستاره Theta2 Orionis A (یا θ۲ Ori) به خوبی می‌درخشد.

سحابی شکارچی
تصویر جیمز وب از سحابی شکارچی که در آن ستاره پرنور Theta2 Orionis A (یا θ۲ Ori) در پایین عکس مشاهده می‌شود

این تصویر همچنین ستاره‌های تازه متولد شده را در مراحل مختلف رشد خود نشان می‌دهد. در سمت چپ و کمی بالاتر از Theta2 Orionis A، در داخل میله، یک ستاره جوان وجود دارد که درون یک کروی در حال شکل گیری است، در این منطقه پوششی از غبار و گاز که تحت نیروی گرانش با هم فرو ریخته و ستاره جدید را به وجود آورده است. در سمت راست و بالای تصویر و در زیر خوشه ذوزنقه (Trapezium cluster)، ستاره‌ای (HST-10) قرار دارد که در پیله‌ای از مواد تشکیل دهنده سیاره پیچیده شده است. این ستاره به علت تشعشعات فرابنفش قدرتمند ستاره‌های خوشه ذوزنقه در حال فرسایش است.

ستاره شناسان در بیانیه‌ای اعلام کردند که ستاره موجود در این تصویر که HST-10 نام دارد، یکی از حدود ۱۸۰ ستاره جوانی می‎باشد که در سحابی شکارچی کشف شده است.

تصویر مقایسه ای جیمز وب و هابل از سحابی شکارچی
تصویر مقایسه‌ای تلسکوپ جیمز وب و هابل از سحابی شکارچی

این تصویر، ترکیبی از چندین عکس است که با چند فیلتر مختلف ایجاد شده، همچنین رشته‌های پیچ خورده غبار و گاز غنی از هیدروکربن را نیز نشان می‌دهد. تصویر مقایسه‌ای که با تلسکوپ هابل گرفته شده است، پیشرفت‌های تکنولوژیکی انجام شده از طریق تلسکوپ فضایی جیمز وب و سطح فوق العاده جزئیات ارائه شده توسط این تلسکوپ را نشان می‌دهد.

.

بیشتر بخوانید: انتشار چند تصویر حیرت انگیز دیگر از تلسکوپ جیمز وب

منبع Space Dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.