ثبت تصاویری از انفجار یک ابرنواختر توسط تلسکوپ فضایی هابل

ستاره شناسان با بررسی سه تصویر از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل یک انفجار ابرنواختری را کشف کردند که تنها چند ساعت پس از انفجار اولیه ثبت شده‌اند.

در سال ۲۰۱۰، تلسکوپ فضایی هابل چندین عکس از خوشه کهکشانی آبل ۳۷۰ گرفت. به تازگی تیمی از ستاره شناسان که به طور سیستماتیک تصاویر آرشیوی هابل را بررسی می‌کردند، یک تصویر باورنکردنی در میان آنها کشف کردند: ثبت تصویری از انفجار یک ابرنواختر نوزاد که حدود ۱۱٫۵ میلیارد سال پیش منفجر شده است.

این تیم به سرپرستی ونلی چن (Wenlei Chen)، محقق پست دکتری از دانشگاه مینه‌سوتا، به دنبال رویدادهای گذرا و دارای لنزهای گرانشی بودند. این ابرنواختر در پشت خوشه کهکشانی آبل ۳۷۰ پنهان است، اما از آنجا که نور به دلیل نیروی گرانشی در اطراف خوشه کهکشانی خم می‌شود (اثری که به عنوان عدسی گرانشی شناخته می‌شود) ما آن را به شکلی تاب خورده ببینیم.

خوشه کهکشانی آبل 370
شکل سمت چپ بخشی از خوشه کهکشانی آبل ۳۷۰ را نشان می‌دهد، ۴ تصویر سمت راست نیز ترکیبی از مشاهدات هابل از از انفجار ابرنواختر و پس از محو شدن آن را نشان می‌دهند.

چن و تیمش با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی هابل به این نتیجه رسیدند که ستاره اصلی که به ابرنواختر تبدیل شده بود، احتمالاً یک ابرغول سرخ با قطر تقریباً ۵۳۰ برابر خورشید بوده است. آنها همچنین تشخیص دادند که اولین تصویر، تنها شش ساعت پس از انفجار و فروپاشی هسته گرفته شده است، و دومین و سومین تصویر به ترتیب حدود ۱۰ و ۳۰ روز پس از انفجار ثبت شده‌اند.

از آنجایی که ابرنواختر انتقال به سرخ بالایی دارد (طول موج‌های نور به دلیل انبساط کیهان به سمت طیف قرمز کشیده می‌شوند) ستاره شناسان توانستند سن ابرنواختر را تقریباً ۱۱٫۵ میلیارد سال تخمین بزنند، به همین علت این ابرنواختر یکی از قدیمی‌ترین و دورترین ابرنواخترهایی است که تاکنون بشر مشاهده کرده است.

این تیم امیدوار است که مدلسازی آنها به مطالعه و کشف ابرنواخترهای دوردست مشابه کمک کند. آنهایی که کشف شده‌اند نیز به نوبه خود می‌توانند مطالعه جمعیت‌های ستاره‌ای را با انتقال به سرخ بالا پیش ببرند.

.

بیشتر بخوانید: آیا ابرنواخترها باعث انقراض مگالدون‌ها شدند؟

منبع Space
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.