کشف فسیل نوزاد مار در کهربای متعلق به کرتاسه

دانشمندان یک نوزاد مار مربوط به دوره کرتاسه را که درون کهربای ۹۹ میلیون ساله در برمه محفوظ شده، پیدا کرده اند، این بچه مار که در دوران کرتاسه مرده است، سرنوشت عجیبی داشته است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، جسد این جانور در تکه‌ای صمغ درخت حفظ شده است تا ۹۹ میلیون سال بعد توسط انسان‌ها کشف شود. فسیل این مار بسیار کوچک است و اثری از سر این جانور در کهربا دیده نمی‌شود. این مار دارای ۹۷ استخوان است و ۴۷/۵ میلی‌متر طول دارد.

کشف فسیل نوزاد مار در کهربای متعلق به کرتاسه

مایکل کالدول (Michael Caldwell) دیرینه‌شناس دانشگاه آلبرتا، در این باره می‌گوید: با وجود این که نوزاد مار است اما استخوان‌های ستون فقرات آن ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که تاکنون در فسیل‌ مارهای مشابه دیده نشده است. وی افزود: این مار که ژیائوفیس میانمارنسیس Xiaophis myanmarensis نام گرفته است، متعلق به گروهی از مارهای ماقبل تاریخ است (بیشتر بخوانید: اولین دم دایناسور که در کهربا حفظ شده).

محققان براین باورند که ژیائوفیس از اجداد برخی از مارهای امروزی جنوب شرقی آسیا است. کالدول در این باره می‌گوید: واضح است که این بچه مار در محیطی جنگلی پر از حشره و گیاه زندگی می‌کرده است چراکه آثاری از آن در کهربا دیده می‌شود. وی ادامه داد: این کهربا نه تنها فسیل اولین نوزاد مار را برای ما به ارمغان آورده بلکه مدرکی قطعی از اولین ماری است که در جنگل زندگی می‌کرده است. 

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.