آیا شهر گمشده آتلانتیس کشف شده است؟

گروهی از باستان شناسان پس از ۲ سال جستجو ادعا میکنند که محل شهر گمشده آتلانتیس را پیدا کردهاند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، نزدیک به ۲۴۰۰ سال پیش افلاطون فیلسوف یونان باستان از آتلانتیس (Atlantis) به عنوان یک کشور قدرتمند که دارای ۱۰،۰۰۰ ارابه، فن آوری پیشرفته، تعداد زیادی فیل ها و گاو نر و مجموعه ای از کانال های پیچیده بود، توصیف کرد. اما اخیرا یک برنامه مستند ادعا کرده که ویرانه های این شهر باشکوه در ساحل اقیانوس اطلس در اسپانیا کشف شده است.

اما یک باستان شناس می گوید که این خرابهها احتمالا متعلق به یک فرهنگ باستانی دیگر هستند. چندین محقق که با سایت لایوساینس مصاحبه می کردند گفتند: زمانی که خبر کشف آتلانتیس از اخبار شنیده شد، زیاد اغراق آمیز نبود زیرا تاکنون بسیاری ادعا کردهاند که موفق به کشف ویرانههای این شهر باستانی شدهاند. 

کن فدر (Ken Feder) استاد انسان شناسی در دانشگاه ایالتی کانتیکت، می گوید: اگر حرف آنها در این مورد درست باشد عالی خواهد بود. اما مشکل اینجاست، به عنوان یک باستان شناس می دانم که همیشه باید یک آشکارساز مزخرفات داشته باشم. و این افراد همه چیز را برای تنظیم کردن آشکارساز من انجام داده اند.

این که آیا آتلانتیس وجود داشته مورد بحث است. افلاطون جامعه قدیم آتلانتیس را توصیف کرده و می گوید که آنها یک سیاستمدار به نام سیریتیاس (Critias) داشتند که به مسائل مصر باستان میپرداخت. آتلانتیس به عنوان نمونه ای کامل از جامعه ای بود که ثروتمند با فن آوری پیشرفته و توان نظامی بود. افلاطون همچنین می نویسد: پس از آن خدایان آتلانتیس را حدود ۹۰۰۰ سال پیش در یک رویداد فاجعه بار تخریب کردند.

برای قرن ها دانشمندان نوشته های افلاطون را در مورد آتلانتیس به عنوان یک داستان تمثیلی فرض میکردند. اما این دیدگاه در سال ۱۸۸۲ تغییر یافت، زمانی که ایگناسیوس دانلی (Ignatius Donnelly) یک دانشمند آماتور، کتاب آتلانتیس: جهان پیش از طوفان نوح را در سال ۱۸۸۲ منتشر کرد و در آن ادعا کرد که آتلانتیس جایگاه واقعی داشته است.

بیشتر بخوانید: شهر گمشده آتلانتیس، افسانه یا واقعیت

از آن به بعد مردم بقایای غرق شده این شهر را جستجو کردهاند. بروس بلکبرن، مدیر عامل شرکت مرلین بارو دو سال پیش مشخص کرد که آتلانتیس در اسپانیا است. آنها از متون تاریخی و داده های ماهواره ای برای پیدا کردن سایت های باستان شناسی استفاده می کنند.

تیم بلکبرن از داده های ماهواره های تجاری مانند لندست ۵ و ۸ و همچنین داده های  گوگل ارث استفاده کردند تا محل آنرا را پیدا کنند، که در پارک ملی دونانا (Doñana) در اسپانیا واقع شده است. بلکبرن گفت: بدیهی است که این حرف یک سخن بسیار جسورانه است. هر کس می تواند دو نظر در باره آن داشته باشد: یکی این که این کشف عالی است بیایید نگاهی به آن داشته باشیم و دومی این است که این حرف دروغ است.

آیا شهر گمشده آتلانتیس کشف شده است؟
نمایی از پارک ملی دونانا در اسپانیا

بلکبرن گفت: محققان این شرکت تصمیم گرفتند که پس از خواندن متون افلاطون محل آن را در اسپانیا جستجو کنند. آنها همچنین به متن دیگری نگاه کردند، اما بلکبرن نمی گوید که کدام یک. وی اضافه میکند: ما در این مرحله اطلاعات را به اشتراک نخواهیم گذاشت، اما با این حال، او انتظار دارد که این نوشتار پس از بررسی کامل در زمان مناسب ارائه شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شهر گمشده افسانه ای

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.