احتمال وجود حیات در مریخ ۱۰۰ میلیون سال قبل‌ از زمین

مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیاره مریخ حدود ۴٫۵۴۷ میلیارد سال پیش یا تقریبا ۱۰۰ میلیون سال پیش از زمین، امکان حیات داشته است. ۲۰ میلیون سال پس از تولد خورشید، ساختار سیاره‌ای مریخ شکل گرفته بود، این به آن معنا است که مریخ پیش‌تر از زمین امکان حیات داشته است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تک تایمز، مرحله نهایی پیش از تشکیل هر سیاره زمین سان که بتواند به سیاره واقعی تبدیل شود، سخت شدن پوسته است. این فرایند ابتدا شامل انباشته شدن ذرات ناشی از قرص‌های پیش ستاره‌ای می‌شود. سپس ذرات انباشته شده به مواد مذاب تبدیل می‌شوند و بعد از آن تبدیل به یک اقیانوس گرم ماگمایی می‌شوند. همانطور که این ماگما سرد و کریستالی می‌شود، سفت و محکم شده  و در نهایت پیش از تبدیل شدن به پوسته سیاره‌ای (planet’s crust)  به یک هسته فلزی تبدیل می‌شود.

قبلا تصور می‌شد که مراحل ایجاد تمام سیارات زمین سان ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون سال طول می‌کشد اما در حال حاضر، یک مطالعه جدید نشان داده است که پوسته مریخ در مقایسه با دیگر سیارات سریع‌تر تشکیل شده است (بیشتر بخوانید: سکونتگاه چاپ ۳ بعدی برای زندگی در مریخ).

این اطلاعات جدید می‌تواند تمام جدول زمانی مراحل اولیه تشکیل سیاره سرخ را تغییر دهد. این یافته‌ها مشخص کرده‌اند که اندازه مریخ تقریبا در کمتر از ۱۰۰ میلیون سال پس از تشکیل اولین جامدات در قرص‌های پیش ستاره‌ای در اطراف خورشید ثابت مانده است.

شکل گیری این جامدات اولیه که غنی از کلسیم و آلومینیوم هستند، حدود ۴۵۶۷۰۰۰ سال طول کشیده است. حدود ۲۰ میلیون سال پس از تشکیل اولین جامدات در اطراف خورشید، مریخ بخاطر تولید ماگما که به سطح آن صعود کرده بود تقریبا ذوب شد. حدود ۷۰ میلیون سال بعد، این ماگماهای مذاب سرد و محکم شده و به پوسته سیاره‌ای تبدیل شدند.

این مطالعه به رهبری لارا بوویر (Laura Bouvier) از دانشگاه کُپنهاگ انجام شده است. دانشمندان، برای رسیدن به محاسبات جدید خود از تشکیل اولیه مریخ، کانیهای زیرکن استخراج شده از یک شهاب سنگ به نام Black Beauty را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

زیرکن با فرمول شیمیایی [Zr[SiO4 از مجموعه کانی ها سیلیکاته بوده ست و لومینسانس سبز جواهری تا نارنجی و قرمز تیره دارد.محققان دریافتند ماگمای ذوب شده مریخ در مراحل اولیه حاوی زیرکن بوده، از این رو، با در اختیار داشتن این زیرکنها، دانشمندان توانسته اند با انجام محاسبات یک جدول زمانی اصلاح شده از تشکیل پوسته واقعی مریخ ایجاد کنند.
 

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.