نخستین مأموریت بین سیاره‌ای امارات برای مطالعه مریخ

امارات متحده عربی ماه آینده نخستین مأموریت بین سیاره‌ای خود را به مقصد مریخ آغاز می‌کند. هدف از این ماموریت مطالعه آب و هوا و ترکیب اتمسفر مریخ است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از dailymail، این مأموریت امل (امید) نام دارد و ۲۵ تیر با پرتاب ماهواره از جزیره  تانگاشیما (Tanegashima) در ژاپن آغاز خواهد شد. کاوشگر امل ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و پس از ۷ ماه به مدار مریخ خواهد رسید، این ماهواره به مدت ۶۸۷ روز و در هر ۵۵ ساعت یک بار به دور مریخ خواهد چرخید. 

نخستین مأموریت بین سیاره‌ای امارات برای مطالعه مریخ

امل با دارا بودن سنسورهای مختلف برای درک الگوهای آب و هوایی سیاره سرخ، به یادگیری بیشتر در مورد آب و هوای مریخ خواهد پرداخت. این کاوشگر به چندین دوربین و همچنین دستگاه‌های ماوراء بنفش و مادون قرمز مجهز است که برای نظارت و تحلیل آب و هوا ساخته شده‌اند. اکثر مأموریت‌های مریخی، زمین شناسی این سیاره را بررسی می‌کنند تا اطلاعاتی از تاریخچه سیاره و اتفاقات رخ داده در آن به دست آورند.

نخستین مأموریت بین سیاره‌ای امارات برای مطالعه مریخ

سارا ال‌امیری (Sarah al-Amiri)، معاون مدیر این پروژه در جلسه توجیهی اظهار داشت: ما در حال مطالعه سیاره‌ای هستیم که به نظر می‌رسد بسیار شبیه به سیاره خودمان است، اما تا حدودی تغییر کرده و دیگر دارای آب به یکی از سازندگان اصلی حیات نیست. وی در ادامه می‌گوید: آیا طوفان‌های بزرگ گرد و غبار موجود در مریخ میزان فرار هیدروژن و اکسیژن را از سیاره افزایش می‌دهند؟

نخستین مأموریت بین سیاره‌ای امارات برای مطالعه مریخ

در مقابل سر ایان بلچفورد (Sir Ian Blatchford) مدیر گروه موزه علوم انگلستان می‌گوید: ماموریت امارات متحده عربی به تنهایی قادر نیست تصویر جامع و کاملی از وضعیت آب و هوایی مریخ ارائه کند.

این مأموریت برای فرود در مریخ نیست ولی درعوض به عنوان یک مدارگرد کاملاً کارآمد خواهد بود. به گفته عمران شرف مدیر پروژه دستیابی به این امر بسیار چالش برانگیز است زیرا نیمی از کل ماموریت‌های مریخ با شکست روبرو می‌شوند. در حال حاضر تنها هشت ماموریت فعال مریخ وجود دارد و امارات امیدوار است با این ماموریت به این کشورها بپیوندد.

 

بیشتر بخوانید: برای اولین بار به صدای مریخ که توسط کاوشگر اینسایت ضبط شده گوش دهید

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.