برای اولین بار به صدای مریخ که توسط کاوشگر اینسایت ضبط شده گوش دهید

کاوشگر اینسایت ناسا برای اولین صدای بادهای مریخ را ضبط کرده است. برای شنیدن صدا بهتر از هدفون استفاده کنید.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از هافینگتون پست، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا روز جمعه صدای باد در مریخ را منتشر کرد. این غرش فرکانس پایین توسط کاوشگر اینسایت (InSight) در هفته اول ماموریت در مریخ جمع آوری شده است.

تخمین زده میشود که سرعت باد ۱۶ تا ۲۵ کیلومتر در ساعت باشد. به گفته محققان، این صدا اولین صداهای مریخ هستند که توسط گوش انسان قابل شناسایی هستند. دان بانفیلد (Don Banfield) از دانشگاه کورنل به خبرنگاران گفت: به یاد دارم که یک بعد از ظهر تابستان بیرون نشسته بودم و باد می وزید، اگر شما داخل کاوشگر اینسایت نشسته باشید دقیقا همان صدا را می شنوید.  

دانشمندان درگیر در این پروژه موافقند که صدا کیفیت دیگری دارد. توماس پیک از کالج امپریال لندن گفت: این صدا نسبت به چیزی که ما در زمین تجربه کردهایم متفاوت است، و من فکر میکنم که به باید فکر کنیم که این سیگنالها را از چه فاصله دوری می شنویم.

سر و صدای باد از پیچیدن در پنلهای خورشیدی اینسایت ایجاد میشود که در نتیجه باعث ارتعاش کل کاوشگر میشود. صداها توسط یک سنسور فشار هوای داخل کاوشگر ثبت شده است که بخشی از ایستگاه تشخیص آب و هوا و لرزش سنج کاوشگر است.

بیشتر بخوانید: تصویر شی طلایی عجیب که مریخ نورد ناسا فرستاده است

فرکانس های پایین نتیجه تراکم پایین هوای مریخ و حتی خود لرزه گیر است، این به معنی آشکار سازی امواج لرزه ای زیرزمینی که از آستانه شنوایی انسان کمتر است. در هفته های آینده، سنسور لرزه سنج به سطح مریخ منتقل می شود،  تیم ناسا برنامه ریزی کرده تا صدای بیشتری ضبط کند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.