سیاره نپتون داغ که بخاطر هلیوم همانند یک بالون باد می کند

یک تیم بین المللی اختر شناسان کشف کرده است که اتم های هلیوم در سیاره نپتون گرم قبل از فرار به محیط سرد فضا باعث می‌شوند که اتمسفر آن مانند یک بالون باد شوند. این کشف می تواند دانشمندان را در درک فرآیندهای شدیدی را که در داغترین سیاره ها اتفاق می افتد درک کنند. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، هلیوم پس از هیدروژن دومین عنصر فراوان در جهان است. این عنصر مقادیر وسیعی از قلب ستارگان عظیم را تشکیل می دهد و در منظومه شمسی ما بخش قابل توجهی از اتمسفر غولهای گازی بزرگ مانند مشتری و زحل را تشکیل می دهد.

مدت های زیادی پیش بینی می شد که هلیم بخش قابل توجهی اتمسفر از بسیاری از سیارات را تشکیل می دهد اما تا همین اواخر ستاره شناسان قادر به تشخیص آن در پوسته گازی سیارات دور بوده اند. توانایی هلیم در پنهان شدن بر روش های استفاده شده توسط ستاره شناسان برای جستجوی سایر عناصر تحت تاثیر قرار می دهد که شامل استفاده از ابزاریی مانند اسپکترگراف (spectrograph) نیز می شود.

با اتصال یک اسپکترگراف به تلسکوپ اخترشناسان قادر به جدا کردن نور ناشی از یک منبع دور به اجزای تشکیل دهنده آن هستند، این مورد شبیه به یک منشور است که نور خورشید را به صورت رنگین کمان جدا میکند. هرچه رزولوشن اسپکترگراف بیشتر باشد، رنگ بیشتری را میتواند تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: NGC ۶۷۴۴ کهکشان زنده‌ای که محل تولد ستاره‌ها است

در داخل این رنگین کمان نوری طیف ها نشانه یا امضای عناصر هستند. نشانگر طیفی هلیم جذب فاصله بین ستارهای میشود. به این دلیل، این عنصر برای اولین بار سال گذشته توسط تلسکوپ فضایی هابل در جو یک سیاره کشف شد.

این سیاره جدید HAT-P-11b نام دارد ۱۲۳ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ماکیان قرار دارد. تیم مطالعه با استفاده از طیف سنج کارمنز (Carmenes) که روی تلسکوپ ۴ متری در کالار آلتو (Calar Alto) اسپانیا نصب شده است این سیاره را مشاهده کرد.

رزولوشن طیف سنج کارمنز اجازه می دهد تا بیش از ۱۰۰،۰۰۰ رنگ در قسمت مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی را که به طور معمول برای چشم انسان نامرئی است، شناسایی کند. با استفاده از این ابزار ستاره شناسان محل و سرعت اتم های هلیوم را در اتمسفر HAT-P-11b ردیابی کردند و با کمک شبیه سازهای کامپیوتری پیشرفته آنها همچنین توانستند مسیر اتم ها را دنبال کنند.

آنها دریافتند که پوسته گازی در اطراف این سیاره مانند یک بادکنک در حال گسترش است. که علت آن گرم شدن هلیوم توسط تابش نور ستاره والدین سیاره HAT-P-11b است. هلیم و هیدروژن قبل از فرار به فضا به صورت یک ابر گسترش مییابند. 

به طور قطعی فشار ستاره، هلیوم را به صورت بالون تغییر شکل میدهد. اخترشناسان امیدوارند که این تحقیقات به درک فرآیندهای شدید در اتمسفر سیارات فراخورشیدی داغ، کمک کند. همچنین بر پایه این تحقیقات میتوان انواع سیاراتی که دارای جو هیدروژن-هلیوم هستند، را شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید: این سیاره چنان داغ است که اتمسفر خود را می‌سوزاند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.