ثبت تصاویر جدیدی از سحابی خرچنگ جنوبی توسط هابل

ناسا تصاویر جدید و خیره کنندهای از سحابی خرچنگ جنوبی به افتخار ۲۹مین سالگرد تلسکوپ فضایی هابل منتشر کرد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ناسا، به گفته آژانس فضایی اروپا (ESA) سحابی خرچنگ جنوبی به علت شکل شبیه به ساعت شنی و شباهت زیادی که به سحابی خرچنگ شمالی دارد، نام گذاری شده است. یک ستاره غول پیکر قرمز و یک ستاره کوتوله سفید در مرکز سحابی قرار داشته و سیستم ستارهای دوتایی را تشکیل می دهند.

این تصاویر با جزئیات خیره کننده نشان می دهند که چگونه غول قرمز به طور مداوم موادی را که توسط کوتوله سفید جذب می شوند را از خود دفع میکند، این پدیده که ناسا آن را والتز گرانشی (gravitational waltz) توصیف میکند عامل ایجاد شکل شبیه به ساعت شنی است.

ناسا می گوید همانگونه که ستارهها به رقص آسمانی خود ادامه میدهند، مقدار زیادی گاز مانند یک بالون هوای گرم به فضا انتشار مییابد. به گزارش آژانس فضایی اروپا هنگامی که مقدار زیادی از مواد جذب کوتوله سفید شدند، کوتوله سفید آنها را به بیرون فوران داده و در نتیجه ساختاری که مشاهده میکنیم شکل میگیرد.

در نهایت، غول قرمز به دفع لایههای  بیرونی خود پایان خواهد داد که در نتیجه تغذیه کوتوله سفید قطع خواهد شد. این آژانس افزود: همچنین ممکن است فوران های بیشتری ایجاد شود که باعث ایجاد ساختارهای پیچیدهتری شود. درخشانترین نقاط در لبههای سحابی یافت میشوند، جایی که حبابهای گاز و گرد و غبار جمع میشوند. ناسا میگوید این نقاط درخشان که احتمالا از هیدروژن، گوگرد، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شدهاند، باعث ایجاد تصویر پاهای خرچنگ خیالی میشوند.

ثبت تصاویر جدیدی از سحابی خرچنگ جنوبی توسط هابل

سحابی خرچنگ جنوبی حدود ۷۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی قنطورس واقع شده است. این سحابی اولین بار در سال ۱۹۶۷ ثبت شد، در آن هنگام دانشمندان تصور می کردند که یک ستاره عادی است. در سال ۱۹۸۹ هنگامی که با جزئیات بیشتری آن را مشاهده کردند، متوجه ساختار ساعت شنی پیچیده و متمایز در آن شدند. تقریبا یک دهه بعد در سال ۱۹۹۸، هنگامی که سحابی با هابل مشاهده شد، دانشمندان اولین نگاه کامل از ساختار پیچیده سحابی خرچنگ جنوبی بدست آوردند.

تلسکوپ فضایی هابل با مشارکت میان ناسا و آژانس فضایی اروپا ایجاد شد و در روز ۲۴ آوریل ۱۹۹۰ توسط شاتل فضایی دیسکاوری در مدار زمین قرار گرفت. این تلسکوپ بیش از ۴۳۵۰۰ عنصر آسمانی را مورد بررسی قرار داده و بیش از ۱٫۵ میلیون مشاهده انجام داده است. در طول عمر ۲۸ ساله، هابل بیش از ۱۶۳،۵۰۰ بار دور زمین چرخیده است.

بیشتر بخوانید: تصویر هابل از سحابی متلاطم NGC۳۹۱۸ و شبیه چشم

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.