این سیاره چنان داغ است که اتمسفر خود را می‌سوزاند

دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی کشف کرده‌اند که درجه حرارت آن سیاره به حدی زیاد است که اتمسفر آن می‌جوشد و در نتیجه گازها از آن خارج شده و توسط ستاره میزبان به دام می‌افتند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از اسپیس، این سیاره داغ مشتری مانند، KELT-9b نام دارد و اولین بار در سال ۲۰۱۷ در حال چرخش به دور ستاره بسیار داغ KELT-9 کشف شد. به گفته موسسه نجوم مکس پلانک (Max Planck) در هایدلبرگ آلمان ، این ستاره با داشتن دمای ۹۷۲۶ درجه سانتیگراد بزرگ‌تر و گرم‌تر از خورشید است.

KELT-9b به طرز باورنکردنی به ستاره میزبان داغ خود نزدیک است و هر ۳۶ ساعت یکبار به دور ستاره میزبان می‌چرخد. در نتیجه این نزدیکی بین سیاره و ستاره قفل گرانشی (Tidal locking) رخ داده و در یک طرف آن همیشه روز است، در این سمت از سیاره درجه حرارت تا ۴۳۰۰ درجه سانتیگراد میرسد. قفل جزر و مدی زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد. آشناترین نمونهٔ این پدیده همبستگی جزر و مدی کنونی ماه نسبت به زمین است. 

توماس هنینگ (Thomas Henning) یکی از محققان موسسه نجوم مکس پلانک و نویسندگان این مطالعه می‌گوید: این سیاره من را به یاد ایکاروس (Icarus) افسانه‌ای که به خورشید نزدیک شده و در آن سقوط کرد می‌اندازد. البته این سیاره از بین نخواهد رفت اما مطمئنا بخش مهمی از خود، یعنی اتمسفر خود را را از دست خواهد داد.

سیاره فراخورشیدی KELT-9b به عنوان یک مشتری داغ در نظر گرفته می شود که تقریباً سه برابر مشتری جرم و قطر آن تقریباً دو برابر قطر مشتری است.

بیشتر بخوانید: کشف دو سیاره ابر زمین و زمین داغ توسط ماهواره تس

محققان با استفاده از طیف سنج CARMENES تلسکوپ ۳٫۵ متری رصدخانه کالار آلتو (Calar Alto Observatory) در اسپانیا دریافتند که KELT-9b بطور شگفت‌آوری اتمسفر گسترده هیدروژنی دارد. ستاره میزبان KELT-9 نه تنها هیدروژن اتمسفر سیاره را گرم می‌کند، بلکه از نیروی جاذبه خود برای کشیدن هیدروژن سیاره به سمت خودش نیز استفاده می‌کند.

محققان بر این باورند که این سیاره بیش از ۱۰۰ هزار تن هیدروژن در ثانیه از دست می دهد و اگر این عمل ادامه پیدا کند، این سیاره تمام جو خود را از دست خواهد داد و به یک هسته سنگی و خالی تبدیل خواهد شد. ستاره KELT-9 در حال جوشاندن اتمسفر سیاره و کشیدن هیدروژن آن به سمت خود است که یک نمونه آشکار سرقت بین ستاره‌ای است.

منبع space
مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.