کشف دو سیاره ابرزمین و زمین داغ توسط تس

ماهواره تس که چند ماه پیش به فضا ارسال شد، موفق به کشف دو سیاره ابر زمین و زمین داغ در دوردست شد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از اسپیس، ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا که به اختصار تس (TESS) نامیده می‌شود، اولین تصاویر رسمی علمی خود را به زمین فرستاد و موفق به کشف دو سیاره فراخورشیدی شد. تس ۵ ماه پس از پرتابش از پایگاه فضایی کیپ‌کارناوال (Cape Canaveral) موفق به کشف این دو سیاره شد.

این دو سیاره ابرزمین و زمین داغ نام دارند و موقعیت آنها خارج از منظومه شمسی است. ماهواره تس در تاریخ ۱۹ آوریل سال جاری با استفاده از موشک فالکون ۹ (Falcon 9) به فضا پرتاب شد، قیمت این ماهواره ۳۳۷ میلیون دلار است. تس این توانایی را دارد که با استفاده از ۴ دوربین خود ۸۵ درصد از کل آسمان را رصد کند.

دو سیاره ابر زمین و زمین داغ

بنابر گزارشات منتشر شده، ناسا امیدوار است که تس به جست‌وجو و کشف سیاره‌هایی در خارج از منظومه شمسی کمک کند و سرنخ‌هایی از زندگی در این جهان‌ها را بیابد. سارا سیگر معاون علمی فضاپیمای تس اظهار کرد، این دو سیاره به اندازه‌ای داغ هستند که امکان حیات در آن‌ها وجود ندارد. سیگر ادامه داد، ما باید منتظر اکتشافات بعدی تس باشیم.

در مقایسه با حدود ۳ هزار و ۷۰۰ سیاره فراخورشیدی که در ۲۰ سال اخیر توسط کپلر کشف شده، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به پیدا کردن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر شود. متخصصان ناسا همچنین انتظار دارند که سیاره‌هایی به اندازه زمین توسط تس کشف شوند. سیاره فراخورشیدی (Exoplanet) سیاره‌ای است که خارج از منظومه شمسی قرار داشته و به دور یک ستاره در حال گردش‌ است.

دانشمندان معتقدند، تس در مطالعات آتی خود به کاوش ۱۰۰ سیاره سنگی فراخورشیدی خواهد پرداخت. محققان دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) اعلام کردند که یکی از سیارات Pi Mensae c است و به عنوان سیاره ابر زمین شناخته می‌شود و ۶۰ سال نوری با ما فاصله دارد و هر ۶.۳ روز یک‌بار خورشید خود را دور می‌زند.

دو سیاره ابر زمین و زمین داغ

سیاره دیگر نیز LHS ۳۸۴۴ b نام گرفته است و به عنوان زمین داغ شناخته می‌شود و ۴۹ سال نوری با ما فاصله دارد و هر ۱۱ ساعت یک‌بار خورشید خود را دور می‌زند. جالب است که ثبت اولین تصاویر رسمی تس با روشن شدن دوربین‌های ماهواره تنها به مدت ۳۰ دقیقه صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: کشف سیاره‌ای که سه خورشید در آسمان خود دارد

منبع space
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.