تصویر شی طلایی عجیب که مریخ نورد ناسا فرستاده است

ناسا اعلام کرد که مریخ نورد تصویری عجیب از یک سنگ یا شی طلایی را برای آنها فرستاده است. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، دانشمندان به طور رسمی نام این شیء طلایی را کولونسی کوچک (Little Colonsay) نام گذاری کردهاند، آنها از این سنگ ها یک تصویر بزرگتر برای مشاهده گرفتهاند و حالا می خواهند نگاهی دقیق به آن داشته باشند.

ناسا گفت: کولونسی کوچک یکی از نمونه هایی است که تلاش می کنیم نگاه دقیقتر به آن داشته باشیم. اعضای تیم برنامه ریزی فکر میکنند که ممکن است یک شهاب سنگ باشد زیرا بسیار براق است. اما فریبنده به نظر می رسد و اثبات  آن تنها از ظریق ترکیب شیمیایی ممکن است.

ناسا می گوید: متاسفانه هدفهای کوچک ما در تلاشهای قبلی از دست رفتند از اینرو کنجکاوی مجبور است با طلاعات این نمونه تازه یافت شده به شناسایی آن تلاش کند. اپراتورهای ناسا با استفاده از دوربین ChemCam مریخ نورد آنرا مطالعه خواهند کرد (بیشتر بخوانید: تصویر عجیب مارس اکسپرس از آتشفشان عظیم در مریخ).

تصویر شی طلایی که مریخ نورد ناسا فرستاده است

 ChemCam با نگاهی به خاک و سنگها با استفاره از لیزر ترکیبات عناصر را تجزیه و تحلیل میکند. به این ترتیب که در مقطع ۱ میلیمتری نمونه را آتش میزند و از طریق بخار آن عناصر را شناسایی میکند. یک طیف سنج جزئیات مربوط به مواد معدنی و ساختارریز سنگ را با ترکیب پلاسما اندازه گیری می کند.

تصویر شی طلایی که مریخ نورد ناسا فرستاده است

دوربین ChemCam در ژانویه سال ۲۰۰۴ برای اکتشاف در سیاره قرمز آغاز به کار کرد و می تواند ویژگی های ۵ تا ۱۰ برابر کوچکتر از دو مریخ نورد دیگر ناسا را شناسایی کند. کنجکاوی در حال حاضر در ورا روبین ریج (Vera Rubin Ridge) مریخ، رخنمون هایفیلد HIGHFIELD را که پچ منحصر به فردی از سنگ بستر خاکستری است را مطالعه می کند. ناسا دارای مجموعهای از سنگهای جالب توجه از جمله فلاندر ماس (Flanders Moss) است که با استفاده از آنها ترکیب شیمیایی سنگها را مطالعه می کند (بیشتر بخوانید: آبهای شور مریخ می تواند اکسیژن کافی برای حیات داشته باشد). 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.