تصویر عجیب مارس اکسپرس از آتشفشان عظیم در مریخ

پژوهشگران با کمک کاوشگر مارس اکسپرس یک فرآیند آتشفشانی عجیب را در مریخ رصد کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، طول ابرهای آتشفشان ارسیا مونز (Arsia Mons) بیش از ۲۰ کیلومتر بوده و در نزدیکی خط استواء در مریخ تشکیل شده است. این ابرهای کشیده نشانه فعالیتهای آتشفشان نیستند. آنها از آب و یخ تشکیل شده و بر اثر وزش باد با گرد و غبارهای آتشفشان ارسیا ترکیب شده اند.

اگر در نزدیکی کوهها زندگی کرده و یا به آنها سفر کرده باشید، گاهی اوقات طوفانها و ابرهای سفید رنگی را می بینید که از قله کوه دور می شوند و شبیه به آتشفشان فعالی به نظر می رسند که آماده شروع فعالیت هستند. در حقیقت اینها ابرهای رسوبی هستند. 

این ابرها به علت وزش باد در اثر تغییر ناگهانی فشار هوا در قله کوه که شبیه به جریان هوا بر روی بال هواپیما است، ایجاد می شوند. به علت تراکم بخار آب در ارتفاعات بلورهای یخ تشکیل می شوند. به گفته دانشمندان پدیده مشابهی در حال وقوع در مریخ است (بیشتر بخوانید: طوفان سراسری در مریخ چهره این سیاره را تغییر داد).

تصویر عجیب مارس اکسپرس از آتشفشان عظیم در مریخ

این ابرها از آرسیا مونز که ۲۵۰ کیلومتر گسترش دارد، ماهانه حدود ۱۵۰۰ کیلومتر به سمت غرب که توسط دوربین مارس اکسپرس در حال رصد است، گسترش می یابند. این رویداد با انقلاب زمستانی نیمکره شمالی در ۱۶ اکتبر شروع شد و همچنین در سال های ۲۰۰۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ نیز شاهد چنین تغییراتی بوده ایم.

اگر تغییرات و حجم آن به اندازه کافی بزرگ باشد از زمین توسط تلسکوپ قابل مشاهده خواهد بود. مانند ابرهای مشابه در زمین آنها حاصل تراکم مواد هستند، اما در مریخ، برخلاف زمین با میزان گرد و غبار هوا کنترل می شوند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.