میکروپهپاد استنفورد می تواند بارهای سنگین حمل و نقل کند

محققان دانشگاه استنفورد یک میکروربات ساختهاند که قابلیت حمل اجسامی با ۴۰ برابر وزن خود را دارد و علاوه بر آن میتواند دستگیره در را نیز باز و بسته کند. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، مهندسان دانشگاه بوستون یک ربات کوچک به نام SpotMini ساختند که قادر بود در را با استفاده از دستگیره باز کند. هرچند این ربات چهارپا به اندازه کافی کوچک نبود تا بتواند از فضاهای تنگ و ویرانههای زلزله حرکت کند. اما یک مینی ربات کوچک میتواند در این شرایط عکس العمل بهتری داشته باشد. به همین علت محققین دانشگاه استنفورد یک پهپاد کوچک ساختهاند که میتواند وسیلههای هم وزن خود را به مدت ۴۰ دقیقه حمل کند.

محققان استنفورد نام این پهپاد را فلایکروتگ (FlyCroTug) گذاشته اند که مخفف پرواز، خم شدن و کشیدن اجسام است. اندازه کوچک آن بدین معناست که میتواند از طریق فضاهای کوچک پرواز کند و به اندازه کافی به افراد نزدیک شود. از اینرو در شرایط بحرانی برای جستجو و نجات مفید خواهد بود.

میکروپهپاد به محل بحرانی رفته و در آنجا خود را به سطوح می چسباند. این پهپاد از ربات جکو (gecko) که برای سطوح صاف و یا خشن با ۳۲ میکروپین قلاب مانند که در آزمایشگاه Manipulation Biomimetics و Dexterous با الهام از حشرات ساخته شده بود، درست شد.

میکروپهپاد فلای کروتگ الهام گرفته از طبیعت

مارک کتکوسکی (Mark Cutkosky) یکی از اعضای این پروژه میگوید زنبورها می توانند به سرعت با یک تکه غذا پرواز کنند، و اگر بار آن سنگین باشد می توانند آن را بر روی زمین بکشند. این رفتار الگوی ما برای ساخت این وسیله بود. 

فلای کروتگ (FlyCroTug) دارای یک دستگیره کوچک است که به آن اجازه می دهد اجسامی با ۴۰ برابر وزن خود را بلند کند و یا دستگیره در را باز کند. همچنین وجود یک دوربین کوچک در زیر آن امکان کنترل و بررسی محیط را به آن می دهد. 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.