کشف باکتری زنده در بدنه خارجی ایستگاه فضایی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی در سطح خارجی ایستگاه فضایی موفق به کشف باکتری های زنده‌ شدند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از اسپیس، آنتون شاپلروف (Anton Shkaplerov) فضانورد روسی که ماه آینده به زمین بازخواهد گشت می‌گوید بررسی تکه پنبه ای که به دیواره بدنه خارجی بخش روسی ایستگاه فضایی (ISS) کشیده شده،‌ از وجود نوعی باکتری زنده و ناشناخته خبر داده است که این نمونه هم اکنون برای بررسی‌های بیشتر به زمین ارسال شده است.

این باکتری ها در زمان پرتاب اتاقک به ایستگاه وجود نداشته‌اند و این به آن معنی است که باکتری ها در فضا به بدنه اتاقک چسبیده‌اند. این نمونه‌ها اکنون برای سنجش خطرساز‌ بودنشان برای ساکنین ایستگاه مورد مطالعه قرار دارند.

به گفته شاپلروف این نمونه طی راهپیمایی غیررسمی در خارج از ایستگاه که با هدف شناسایی مناطق تیره رنگ بدنه ایستگاه فضایی و نقاطی که سوخت اضافی موتورهای ایستگاه در آن تلنبار شده بود، کشف شده‌است. آنچه باعث جذابیت کشف این باکتری شده آن است که هنوز هیچ توضیحی درباره چگونگی رسیدن این باکتری‌ها به بدنه ایستگاه فضایی وجود ندارد.

 این اولین باری نیست که آژانس فضایی روسیه ادعای کشف حیات میکروبی در فضا را داشته است که تمامی نمونه‌های پیشین در نهایت به منشاء زمینی ختم شدند. یکی از فرضیه‌های قوی درباره وجود باکتری‌ها در بدنه خارجی ایستگاه آلوده شدن آن پیش یا پس از پرتاب توسط افراد، تجهیزات یا فضاپیماهایی است که از زمین به ایستگاه فرستاده می‌شوند.در اصل نکته مهم این کشف درک چگونگی زنده ماندن باکتری ها در شرایط ناخوشایند و خلاء در فضا است که می‌تواند در ماموریت‌های آینده بشر به سیاره‌های منظومه شمسی نقش کلیدی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: کشف ملکول‌های آلی قدیمی و متان در مریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.