بیگ‌بنگ در جهان بیش از یک بار رخ می‌دهد

دکتر راجر پنروز یکی از برندگان نوبل فیزیک سال ۲۰۲۰ معتقد است که بیگ‌بنگ بیش از یک بار روی می‌دهد و جهان همیشه چرخه‌های مرگ و تولد را دوباره پشت سر می‌گذارد.

زمانی که صحبت از آغاز جهان می‌شود، علم معتقد است که جهان از بیگ‌بنگ آغاز شده است. راجر پنروز (Roger Penrose) ریاضیدان و فیزیکدان دانشگاه آکسفورد و یکی از برندگان نوبل فیزیک سال جاری که با روابط ریاضی نشان داد سیاهچاله‌ها نتیجه‌ی مستقیم نظریه‌ نسبیت عام اینشتین هستند، معتقد است که جهان چرخه‌های مرگ و تولد را دوباره پشت سر می‌گذارد.

به گفته‌ی او در گذشته بیگ‌بنگ‌های (مهبانگ‌های ) متعددی وجود داشته و پس از آن هم روی خواهد داد. پنروز با توجه به فعالیت‌هایش در روش‌های ریاضی اثبات و گسترش نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین که در سال ۱۹۶۵ میلادی انجام داده بود، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شد.

براساس تحقیقات وی درباره سیاهچاله‌ها، اجرام بیش از حد متراکم شده دچار فروریختگی گرانشی شده و به تکینگی تبدیل می‌شوند، این نظریه به او برای دریافت این جایزه معتبر کمک کرد. جهان گسترش می‌یابد تا زمانی که در نهایت تمام مواد از بین می‌روند و پس از آن یک انفجار بزرگ جدید جهان تازه‌ای را شکل می‌دهد.

 پنروز نظریه‌ی خود را کیهان‌شناسی چرخه‌ای همدیس (Conformal Cyclic Cosmology) نامیده و می‌گوید که شش نقطه‌ی گرم را کشف کرده است که به نقاط هاوکینگ معروف هستند و برای نخستین بار توسط استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) کشف شدند. هاوکینگ معتقد بود که سیاهچاله‌ها دارای تابش هستند و در نهایت تبخیر می‌شوند. اما به گفته‌ی دانشمندان این تبخیر می‌تواند بیش از عمر کنونی کیهان باشد.

پنروز می‌گوید که ما می‌توانیم سیاهچاله‌های مرده‌ و به‌جا مانده از جهان گذشته را مشاهده کنیم. اگر این حرف درست باشد، اثبات کننده برخی از نظریه‌های هاوکینگ خواهد بود. این نظریه بحث‌برانگیز است و مانند بسیاری از نظریه‌ها ممکن است هرگز صحت یا نادرستی این نظریه ثابت نشود اما اگر حق با او باشد جهانی که می‌شناسیم روزی منفجر شده و جهانی تازه به وجود خواهد آمد.

.

بیشتر بخوانید: نظریه بیگ بنگ چیست؟ تاریخچه آغاز جهان

منبع Slash Gear digikalamag
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.